Een plan voor je bedrijf zorgt voor meer winst

Plan zorgt voor meer winst

Intuïtief ondernemen, oftewel ondernemen op gevoel. Voor de één werkt het heel erg goed, maar ik ben daar niet voor in de wieg gelegd. In mijn ogen is het belangrijk om een plan te maken met doelstellingen. Om vervolgens te kijken welke acties er ondernomen moeten worden om die doelstellingen te behalen.

Het zorgt bij mij soms voor harde confrontaties als ik bepaalde acties niet heb ondernomen. De feiten liegen niet, want ik heb dan geen resultaat. Ook als jij een ondernemer bent die onderneemt op gevoel, kun je veel meer bereiken wanneer je wel een plan maakt en werkt met een dashboard. Dat geeft je focus.

Een plan kun je op verschillende manieren interpreteren. Laat ik daar eerst nog wat uitleg over geven.

Een winstplan laat zien of de plannen die je hebt ook daadwerkelijk wat gaan opleveren. De basis is mijn omzetdoel en dan kijk ik wat er verkocht moet worden om dat te realiseren. En niet onbelangrijk, dat moet ik ook kunnen verwerken in mijn agenda. Als dat niet past kan ik het ook niet verkopen. De volgende stap is de acties bepalen die ik te doen heb om deze verkoop te realiseren.

Inhoudsopgave

[[showindex]]

De gevolgen van ondernemen zonder plan

Een van mijn klanten had nooit nagedacht waar ze op konden sturen binnen hun bedrijf.  Ze bevonden zich in een luxe positie omdat de trainingen vanzelf vol geboekt werden en de omzet wel binnen kwam. Totdat de markt veranderde. Ze merkten dat aanmeldingen achterbleven en er dus meer nodig was binnen hun bedrijf.

Al vrij snel na de start van onze samenwerking ontdekte ik dat:

  • Er veel te weinig aan online marketing werd gedaan
  • SEO niet/niet goed was ingevuld
  • Google Analytics niet werd gebruikt
  • Het debiteurenbeheer strakker opgevolgd kon worden
  • Potentiële leads niet snel werden opgevolgd

Tijd voor een projectplan! Door de projecten in kaart te brengen, de acties te bepalen en uiteindelijk medewerkers verantwoordelijk te maken, zijn we aan de slag gegaan.

Een dashboard voor meer inzicht

Om echt inzicht te krijgen in wat je doet en wat het uiteindelijk oplevert, is een dashboard belangrijk. Daar komen verschillende onderdelen in terug. De belangrijkste twee zijn:

  • Financiën
  • Marketing
  • Offertes
  • Specifiek in mijn voorbeeld, het aantal beschikbare plekken in de trainingen

Door wekelijks een dashboard bij te houden, kun je makkelijker een oogje in het zeil houden en meten of wat je doet daadwerkelijk bijdraagt aan het behalen van je doelstellingen en dus bedrijfsgroei.

Numbers are the most certain things we have – Andy Rooney

 

Financiën zijn een belangrijk onderdeel van jouw plan

Als ondernemer heb je een omzetdoel bepaald voor jouw bedrijf. Ik raad aan om ook altijd een winstdoel op te stellen. Want uiteindelijk kun je heel veel omzet hebben, maar nog steeds weinig verdienen. Mocht je daar meer over willen weten, vraag dan mijn gratis e-book aan waarin ik 3 tips geef om ervoor te zorgen dat je niet alleen je omzet verhoogt, maar ook meer verdient.

Als het gaat om je financiën, dan zijn er een aantal zaken die niet mogen ontbreken op jouw dashboard.

Omzet

Vul maandelijks de omzet in die je hebt gedraaid .  Aan de hand van je omzetdoel kun je  maandelijks monitoren of je op de goede weg zit of dat je ergens moet bijsturen om het doel daadwerkelijk te behalen.

Merk je dat je maandelijks niet voldoende omzet binnenhaalt, dan ga je terug naar de tekentafel. Bekijk wat je moet doen om je omzet te verhogen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Meer tijd aan sales besteden zodat je meer klanten krijgt
  • Je prijzen verhogen indien je al voldoende klanten hebt
  • Het opstarten van een groepstraject indien je niet meer 1-op-1 klanten kunt aannemen
  • Een extra verdienmodel zoals bijvoorbeeld een online training
  • Of als je te weinig klanten hebt, bellen, netwerken etc.

Kosten

Zorg ervoor dat je een duidelijk overzicht hebt van de kosten die je maandelijks, per kwartaal en per jaar hebt. Denk dan aan:

  • Abonnementskosten voor bepaalde tools incl. datum dat het opgezegd kan worden
  • Kosten voor teamleden
  • Kosten voor je website
  • Budget voor online advertenties
  • Directe kosten van de omzet

Door je kosten in kaart te brengen, weet je exact wat er overblijft van de omzet die je draait.

Leads

Ook leads waar nog actie op ondernomen moet worden moeten in beeld blijven. Door op het dashboard bij te houden wie een lead is en welke acties je al hebt ondernomen, weet je precies wat de komende acties nog zijn. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een e-mail sturen voor een kennismakingsgesprek
  • Kennismakingsgesprek
  • Offerte toesturen
  • Nabellen van de offerte

Facturen

Openstaande facturen kun je monitoren in het boekhoudsysteem waar je mee werkt. Zelf werk ik met  Moneybird. Met dit systeem kun je facturen aanmaken en inplannen. Ook is het mogelijk om een workflow aan te maken met e-mails zodat facturen die niet tijdig betaald worden automatisch een bericht ontvangen.

Het is belangrijk om wekelijks openstaande facturen te checken, want dit gaat uiteindelijk om je cashflow.

Marketing als onderdeel van jouw plan

Niet alleen de financiën zijn belangrijk om te monitoren, maar ook de marketingstatistieken vertellen je belangrijke informatie. Marketing zorgt namelijk voor nieuwe leads en klanten. Door op het dashboard de cijfers bij te houden, weet je precies waar je op moet bijsturen om de gewenste resultaten te behalen.

Als het om marketing gaat, zijn er een aantal criteria die niet mogen ontbreken. Dit is voor iedere ondernemer anders omdat dit afhankelijk is van de marketingkanalen die ingezet worden.

Google Analytics

Als je niet weet wat er op je website gebeurt, dan weet je ook niet hoe je jouw website het beste kan optimaliseren om meer leads en klanten te krijgen. Wat je exact wilt meten is afhankelijk van de doelstellingen, maar ik raad in elk geval aan om het volgende op te nemen in het dashboard:

  • Aantal websitebezoekers per maand
  • Top 3 van de best bezochte pagina’s
  • Top 3 van de uitstappagina’s
  • Conversie voor je weggever(s), gratis gesprekken, producten/diensten, etc.

Op deze manier wordt het inzichtelijk welke pagina’s mensen het meeste bezoeken en wat je zou kunnen doen om daar meer leads en klanten uit te halen. Maar ook kom je erachter of je de conversie op bepaalde pagina’s kan verhogen.

Social media

Social media statistieken mogen niet ontbreken op jouw dashboard. De statistieken die je hiervoor gaat bijhouden zijn sterk afhankelijk van de social media kanalen die jij actief inzet. Het is in elk geval belangrijk om inzichtelijk te maken:

  • Welke content het beste presteert
  • Welke content minder goed presteert
  • Welke dagen/tijden het beste werken om te posten
  • Welke hashtags (LinkedIn/Instagram) het beste werken
  • Hoeveel leads en klanten je uit social media krijgt

Uiteraard kan je nog veel meer bijhouden, maar probeer ook niet te verdrinken in alle cijfers en mogelijkheden. Breng vooral in kaart welke cijfers belangrijk zijn om in de gaten te houden en op bij te sturen als het gaat om jouw doelstellingen.

Advertenties

Adverteer je op social media of op Google? Dan is dit zeker een onderdeel op het dashboard. Maak inzichtelijk wat er wordt uitgegeven, waar aan en wat dit daadwerkelijk oplevert. Blijf in de gaten houden of de advertenties bijdragen aan het behalen van jouw doelstellingen.

E-mailmarketing

Stuur je regelmatig e-mails naar jouw mailinglijst? Of werk je met een weggever waar een funnel (reeks e-mails) achter zit? Dan raad ik aan om deze cijfers ook mee te nemen. Denk aan:

  • Open rate
  • Click through rate
  • Conversie vanuit e-mailmarketing
  • Onderwerpen die goed presteren
  • Onderwerpen die minder goed presteren

Op die manier kun je ook op e-mailmarketing veel beter bijsturen en je e-mails continue blijven verbeteren voor meer resultaat.

Tijd om een plan te maken!

Wil jij ook graag ondernemen met een duidelijk plan? En een dashboard om alles inzichtelijk te maken zodat er op basis van feiten beslissingen genomen kunnen worden? Of twijfel je nog hoe dit jouw bedrijf verder kan helpen? Plan een gratis winstsessie in waarin ik meekijk naar jouw bedrijf en je minimaal 2 tips krijgt waar je direct mee aan de slag kunt!

11 juni 2021 |

Angelique van der Meyden

Laatste nieuws

Dit item delen: