Een six star service voor meer winst

Service zorgt voor meer winst

Wie wordt er niet blij van goede service? Het maakt niet uit bij welk bedrijf je klant bent, als er meer geleverd wordt dan verwacht, zijn dat de bedrijven waar je vaker naar terug gaat. Of die je aanraadt bij collega ondernemers, klanten, familie en vrienden.

Zo heb ik op dit moment een businesscoach die op verschillende momenten een lieve kaart naar mij stuurt. Tijdens een online live dag word ik verrast met  een mooi pakket met fantastische inhoud. Dat weet je niet voordat je een traject start. Deze extra’s doen ontzettend veel met mij en maken dat ik me een klant voel die oprechte aandacht krijgt.

We kennen allemaal de beoordelingen in de vorm van sterren. Dit komt uit de wereld van de hotels en daar horen bepaalde criteria bij. Maar die criteria laten we nu even los. Als je naar jouw eigen bedrijf kijkt, hoeveel sterren geef jij jezelf dan?

En wat zou je doen als je het aantal sterren verhoogt? Denk verder dan de vijf sterren 😉

Een goede service zorgt voor fans

Een popster heeft een hele schare fans om zich heen. Nu ben jij natuurlijk geen beroemde popster, maar als expert is het voor jouw bedrijf en de bedrijfsgroei belangrijk om van je klanten fans te maken. En nog beter: maak van je klanten superfans!

Niet alle ondernemers lukt het om dit voor elkaar te krijgen. Het vraagt namelijk wel iets extra’s van jou en je bedrijf. Een onderdeel daarvan is excellente service leveren en juist op de momenten dat de klant het niet verwacht.

Service die zo goed is dat klanten het onthouden, het doorvertellen en wild enthousiast zijn.

Service die de verwachting van klanten écht overtreft omdat het persoonlijk en op maat is en daarom meer dan 5 sterren waard is.

Deze manier van marketing, waar je fans het voor jou doen, levert ontzettend mooie resultaten op.

Besteed aandacht en tijd aan je klanten

Hoe ziet zo’n ontzettend goede service die voor extra sterren zorgt er nu uit? Als jij online ondernemer bent, dan zijn er al diverse manieren waarop je een stapje extra kan zetten voor je klanten. Om je een paar voorbeelden te geven:

  • Stuur af en toe kaartjes voor diverse gelegenheden, denk aan;
    – De verjaardag of andere persoonlijke gebeurtenissen van een klant
    – Een lancering die de klant heeft
    – Een mijlpaal die de klant heeft gezet in jouw traject
    – De feestdagen
    – Gewoon zomaar 😉
  • Verras je klant af en toe met een klein cadeautje. Wil je nog een stap extra zetten? Zorg dan voor een gepersonaliseerd cadeau dat echt bij jouw klant past.
  • Stuur af en toe een berichtje zonder dat de klant het verwacht. Of geef een onverwachts belletje.
  • Zorg ervoor dat klanten altijd binnen 24 uur reactie krijgen op hun vragen.

Kijk vooral wat bij jou, je bedrijf en de klant past qua extraatjes die ervoor zorgen dat jouw klant daadwerkelijk een fan wordt dankzij de service die je biedt.

Een voorbeeld van extra klantbeleving

Een mooie inspiratiebron is het boek van Sydney Brouwer, Six Star Service. Het bracht mij in ieder geval weer op nieuwe ideeën. Ik ben als expert in efficiënte bedrijfsvoering veel met processen en automatiseren bezig en mijn grootste take-way was dat deze extra klantbeleving niet door techniek geleverd kan worden, maar alleen door mensen. Op momenten dat de klant het totaal niet verwacht en nog lang over deze ervaring napraat.

Het voorbeeld dat Sydney in zijn boek deelt, wil ik je niet onthouden. Hij deelt de ervaring van een meisje die dolgraag achter de kassa wil werken bij de lokale supermarkt. Ze is nog jong, een jaar of negen, maar schrijft een brief naar de manager van de supermarkt. De manager glimlacht bij het lezen van de brief en hangt het op in de kantine. Een van de medewerkers heeft het gelezen en ziet het meisje ’s middags met haar moeder in de winkel. Ze roept haar en gaat natuurlijk het gesprek aan over de brief die ze heeft geschreven. Of ze vanmiddag al wil werken? Het meisje glundert en terwijl haar moeder boodschappen doet zit zij achter de kassa.

Werkelijk aandacht geven aan klanten kun je niet uitbesteden aan technologie – Sydney Brouwer

Je snapt het wel. Een beleving waar door moeder en dochter nog lang over wordt nagepraat. Dit zijn die onvergetelijke indrukken. Laat het je inspireren om die extra stap te zetten voor jou klanten.

Een Six Star Service voor meer klanten

Ben jij benieuwd hoe jij binnen jouw bedrijf kan zorgen voor een Six Star Service zodat jouw bedrijf op een financieel gezonde manier kan groeien met meer winst? Ik bied elke maand maximaal 10 ondernemers de kans om gratis met mij in gesprek te gaan over dit soort zaken. We sporen jouw bottlenecks op, zodat jij direct aan de slag kan met het bieden van een onvergetelijke service voor jouw klanten. Plan hier een gratis winstsessie in.

4 juni 2021 |

Angelique van der Meyden

Laatste nieuws

Dit item delen: