In 3 stappen taken uitbesteden voor winst in tijd
Ben jij iemand die het allerliefste alles zelf doet? Die alles wilt controleren en het zo perfect mogelijk wilt hebben? Dan heb je waarschijnlijk al eens over jezelf gezegd dat je een perfectionist bent. Ik weet al lange tijd dat ik in elk geval een perfectionist ben. Dit kan zeker ingezet worden als kracht, ook binnen je bedrijf, maar het kan je ook tegenhouden in het uitbesteden van taken. Benieuwd hoe je toch taken kan uitbesteden zodat jij jezelf meer vrijspeelt in je bedrijf? Ik geef je in dit artikel een aantal handvatten.
Luister je liever? Beluister dan de aflevering van Het Winstkwartier over dit onderwerp.
Perfectionisten zijn zelden gelukkig
Laatst las ik het boek ‘Perfectionisten zijn zelden gelukkig’ van Chantal van Leest. Echt een aanrader wanneer je zelf het idee hebt dat je ook altijd de touwtjes in handen moet houden. Ik herkende mijzelf volledig in het boek
Het maakt niet uit of ik thuis of aan het werk ben, ik houd altijd graag de controle. Zelfs met een schoonmaakhulp heb ik mijzelf bepaalde zaken moeten afleren. Zo wilde ik mijn huis altijd helemaal opgeruimd hebben als de schoonmaakhulp kwam. Of als ze weg was, dan ging ik toch weer wat dingen recht zetten omdat het anders stond dan voordat het was schoongemaakt.
Vrij bizar natuurlijk, maar het heeft naar mijn idee echt te maken met hoe je zelf graag ziet dat dingen gedaan worden. Dat is ook een onderdeel van perfectionisme.
Als je dit lang genoeg blijft doen, merk je vanzelf dat je er niet gelukkig van wordt. Even terug naar het voorbeeld van de schoonmaakhulp. Zij is inmiddels gepensioneerd en ik ben zelf weer aan de slag gegaan, maar merk nu al dat ik er totaal niet blij van word. Dus je raad al waar ik naar op zoek ga!
Taken uitbesteden voor je bedrijf
Niet alleen thuis, maar ook in je bedrijf is het belangrijk dat je taken uitbesteedt. Het kan verschillende redenen hebben waarom je hiervoor kiest, denk aan:
- Uitbesteden van taken die jij niet meer wilt doen zoals bijv. e-mails beantwoorden, social media posts inplannen, etc.
- Meer klanten kunnen helpen door iemand met dezelfde expertise als jij aan te haken
Toch merk ik dat veel ondernemers hier moeite mee hebben en het lastig vinden om taken uit te besteden. Vaak zijn er een paar drempels waar je over moet als ondernemer:
- Beslissen welke taken je wilt uitbesteden
- De juiste personen zoeken voor de taken die je wilt uitbesteden
En soms kom ik ook ondernemers tegen die al taken hebben uitbesteed, maar teleurgesteld waren in de samenwerking waardoor ze toch weer alles zelf zijn gaan doen.
If you really want to grow as an entrepreneur, you’ve got to learn to delegate – Richard Branson
Je hebt geen groot team nodig
Het is vooral van belang om je bedrijf zo simpel en overzichtelijk mogelijk te houden. Dat zorgt ervoor dat er niet oneindig veel taken ontstaan en het niet duidelijk is wie welke verantwoordelijkheid heeft.
Wanneer jouw bedrijf zo simpel en overzichtelijk mogelijk is ingericht, dan heb je geen groot team nodig om je bedrijf te laten draaien. Dus wees niet bang dat je straks met 10 verschillende mensen in zee moet gaan.
Bereid je goed voor op het aanhaken van teamleden
Zomaar iemand van de straat plukken om in je bedrijf aan het werk te gaan, dat doe je niet. Daar gaan best wel wat stappen aan vooraf.
Bereid jezelf altijd goed voor in plaats van dat je een spontane oproep plaatst. Het is van belang om echt goed te kijken naar wat je wilt uitbesteden en welke persoon er bij jou en jouw bedrijf past. Beschrijf dit ook zo specifiek mogelijk. Spontane oproepjes resulteren vaak in ontzettend veel reacties die meer tijd kosten dan je wilt. Daarnaast is het ook niet altijd hetgeen wat je op dat moment echt nodig hebt als je er goed over nadenkt.
Stappenplan voor het uitbesteden van taken
Voor klanten die ik begeleid in dit proces, werk ik altijd met een stappenplan. Dat stappenplan ga ik ook met jou delen. Het is belangrijk om niet direct met het middel aan de slag te gaan, maar eerst te starten met een scan van je bedrijf. Daarna kun je op zoek gaan naar één of meerdere personen.
Stap 1: inventariseren van het bedrijf & de wensen
De eerste stap is inventariseren hoe alles loopt binnen jouw bedrijf en erachter te komen wat echt jouw wensen zijn. In de meeste gevallen komt hier al naar voren dat er optimalisatie nodig is op het gebied van systematiseren en automatiseren. Zodra dit gedaan is, wordt er duidelijk waar echt extra handen nodig zijn.
Stap 2: profiel opmaken van de ideale freelancer/werknemer
Zodra stap 1 is uitgevoerd, weet je waar extra handen nodig zijn, brengen we in kaart welke expertises en vaardigheden er nodig zijn om jouw bedrijf te laten groeien.
Maar dat is niet het enige wat we in kaart brengen. We kijken ook naar:
- Wat jij belangrijk vindt in een samenwerking
- Jouw kernwaarden
- Jouw missie en visie
Door bovenstaande in kaart te brengen, kan je echt op zoek gaan naar iemand die bij jouw bedrijf past en een waardevolle toevoeging is.
Stap 3: een andere rol in je bedrijf
Zodra je in kaart hebt gebracht wat en wie je nodig hebt, start de zoektocht naar één of meerdere geschikte personen. Vergeet niet dat jouw rol in het bedrijf ook gaat veranderen. Jij kan je meer gaan richten op de leiderschapsrol in het bedrijf. Dat betekent dat je moet gaan loslaten.
Ga voor ambitie, start met het uitbesteden van taken
Laat jezelf niet klein houden door in de uitvoering te blijven hangen. Dat zorgt er alleen maar voor dat de groei van je bedrijf stagneert, wat ontzettend jammer zou zijn.
Wil jij graag een start maken met het uitbesteden van taken? Plan een gratis gesprek in, dan kijken we samen waar ik je bij kan helpen zodat je op korte termijn winst in tijd kunt creëren. Op die manier speel je tijd vrij om dat te doen wat voor jou belangrijk is in het leven. Of dat nou meer vrije tijd is of tijd die je wilt besteden aan het door laten groeien van je bedrijf, alles is mogelijk.
21 mei 2021 |
Angelique van der Meyden