Waardering en beloning
Waardering en beloning is voor iedereen belangrijk. Op de jaarlijkse Secretaressedag in april worden alle secretaresses in het land in het zonnetje gezet en krijgen de waardering die ze verdienen.
Voordat ik als zelfstandig ondernemer aan de slag ging heb ik jaren als secretaresse gewerkt. Samen met een collega voor het gehele directieteam. Naast dat we er ontzettend veel lol hebben gehad samen, was ook dat keihard werken. Keken wij uit naar deze befaamde dag?
VOOR JOU, MIJ EN IEDEREEN
Waren we daar nu echt mee bezig? Nee, niet echt. Soms vergaten we ook de exacte datum.
Natuurlijk is waardering heel belangrijk. Voor iedere werknemer. Het is voor mij niet bepalend welke functie je hebt. En daarbij ben ik zelf niet zo van de standaard vastgestelde dagen, maar dat is een persoonlijk dingetje. Daar is de commercie dan weer bij gebaat.
Natuurlijk was het wel ontzettend leuk om iets te ontvangen. Dat zal ik niet ontkennen. Zeker omdat altijd één van de directeuren waarvan wij het niet verwachtten met de voor ons bekende ‘blauwe’ bon van een bekende parfumeriewinkel binnenkwam. Hij wist dat wij niet van de tierelantijntjes waren. Wij hielden van shoppen. En in onze tas of op ons bureau was altijd wel een lekker parfummetje te vinden. Menigeen die ons kende wist dat we dit altijd bij ons hadden. Deze gewoonte is voor mij tot op heden nog niet veranderd. Dus deze ‘blauwe’ bon was altijd een schot in de roos! En natuurlijk waren wij ontzettend blij met dit gebaar.
ONDERNEMEN EN BELONEN
Nu ik geen secretaresse meer ben, maar ondernemer staat er niet jaarlijks iemand voor mijn neus op een speciale dag van het jaar. Nu ben ik eigen baas en is het heel belangrijk dat ik mijzelf waardeer voor de prestaties en de behaalde successen. Vaak draaf je door in de waan van de dag en vergeet je hierbij stil te staan. Ik ben er steeds bewuster mee bezig, maar heb dat echt moeten leren.
En bij de groei van mijn eigen bedrijf, betekent het ook dat ik het niet alleen kan. Ik heb ook teamleden om mij heen nodig. Ook voor hen is waardering ontzettend belangrijk. Zij zijn gecommitteerd en werken keihard mee aan de uiteindelijke resultaten van mijn bedrijf, waardoor we samen de successen vieren.
Die waardering kan ook ineens uit een onverwachte hoek komen. Zo ontving ik een heel lief mailbericht van een klant. Ik was er echt door verrast en het deed echt iets met me.
Zij was zo ontzettend blij dat ze de methode Profit First had geïmplementeerd in haar bedrijf en was mij ontzettend dankbaar dat ik haar had geholpen. Wanneer ik dit soort berichten ontvang, dan is mijn dag helemaal goed. Met een glimlach op mijn gezicht lees ik het nog eens en dan voel ik mij ontzettend dankbaar. Ondernemers helpen aan een financieel gezond bedrijf te bouwen is echt een groot goed. En een enkel mailbericht zoals deze is de fijnste waardering die je kunt krijgen van een klant.
WINST IS JOUW BELONING
En dan te bedenken dat iedereen die met Profit First werkt ieder kwartaal een waardering in de vorm van winst ontvangt. Daar kun je zelf voor zorgen! Hoe gaaf is dat, de extra beloning voor het mooie werk wat je doet. Iedereen die volgens deze methode werkt, bouwt aan zijn/haar eigen winst. Ik ben er super blij mee en ieder kwartaal zet ik mijzelf weer even een moment in het zonnetje.
17 april 2018 |
Angelique van der Meyden