Een winstgevender bedrijf in 3 stappen

Het Winstkwartier

Ik word gebeld door een allervriendelijkste man om mijn kosten te bekijken die ik nu maak voor de energie. Iets waar ik niet zo vaak bij stil sta, maar ik besef mij dat het goed is om dit juist af en toe wel te doen. Er kan immers geld bespaard worden. De volgende dag staat er heel toevallig ook nog iemand aan de deur van de gemeente met een doos vol attributen om zuiniger met energie om te gaan.

Vaak sta ik jaren niet meer stil bij bepaalde zaken omdat het nu eenmaal geregeld is. Dat herken je misschien wel.  Ongemerkt laat je dan toch geld liggen. Of het nou om energie, verzekeringen of ziektekosten gaat.

Het is niet zo dat dit alleen privé gebeurt. Ook in je bedrijf lekt geld weg. Soms is het lek simpel op te sporen en soms is er sprake van blinde vlekken waardoor je niet direct ziet waar jouw geld weglekt.

Ik help je graag met een aantal ideeën op weg om jouw blinde vlekken en verborgen kosten op te sporen, zodat ook jij geld kunt besparen in je bedrijf.

Slapende kosten in kaart brengen, levert het snelst winst op

Slapende kosten zijn kosten die je maakt voor iets wat je eigenlijk niet gebruikt. Deze kosten opsporen levert de snelste winst op. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Domeinnamen die je jaren geleden hebt geregistreerd, maar die nu totaal niet meer relevant zijn. Zijn ze wel relevant voor iemand anders? Dan kun je kijken of je de domeinnamen kunt verkopen. Verkoop je ze niet, dan bespaar je in elk geval vaak al een paar tientjes per jaar.
  • Abonnementen voor tools die je niet volledig benut. Denk aan een bepaalde tool waar je niet alle functies van gebruikt. Bekijk dan of je in abonnement kunt downgraden of zoek een andere tool die voordeliger is.
  • Abonnementen op zakelijke magazines die je niet meer leest of zelfs een abonnement voor inktcartridges terwijl je bijna nooit print.

Meer grip op geld door je kosten in kaart te brengen

Breng eens in kaart waar jij wekelijks, maandelijks en jaarlijks geld aan uitgeeft. Zodra je dit gedaan hebt, bekijk je of er opvallende dingen zijn waar je veel geld aan uitgeeft, maar die eigenlijk alleen een nice to have zijn.

Zo ben ik helemaal gek op businessboeken en koop ik er gedurende het jaar best wel veel. Ongemerkt ging daar dus best veel geld naar toe. Maar die boeken las ik niet allemaal direct. Nu heb ik een boekenbudget per jaar opgesteld voor mijzelf. Dat zorgt ervoor dat ik:

  • Bewuster kies voor businessboeken die ik echt graag wil lezen
  • Af en toe de digitale versie aanschaf, waardoor ik geld en ruimte bespaar

Wees eerlijk naar jezelf toe wanneer je al je kosten in kaart brengt. Denk dus ook bijvoorbeeld aan fotoshoots die je wellicht leuk vindt om te doen of nieuwe kleding kopen voor zakelijke afspraken. Maar ook de kosten voor cursussen, trainingen en coaching kun je hierin meenemen.

De blinde vlek waardoor geld weglekt in je bedrijf

De slapende kosten en kosten die je wekelijks, maandelijks en jaarlijks maakt zijn over het algemeen redelijk goed in kaart te brengen. Maar wat is dan die grote blinde vlek die nog meer geld oplevert en voorkomt dat er geld weglekt in je bedrijf?

Dat heeft alles te maken met systemen en processen. Misschien niet het meest spannende onderwerp, maar wel een onderwerp waar je bij moet stilstaan om je bedrijf ook financieel gezien te laten groeien. Ik heb er ook een podcast over opgenomen

 

Samenwerken met een team

Een stap die vaak als eerste  wordt genomen als een bedrijf groeit, is het aanhaken van teamleden. Dat betekent dat je werk gaat delegeren. Vaak zijn dat werkzaamheden die op regelmatige basis terugkeren.

Als jij of je team bij bepaalde werkzaamheden denkt: ‘Hoe deden we dat ook alweer?’ Dan is dat het signaal dat er een systeem nodig is.

Werk je niet met systemen, dan merk je dat er fouten ontstaan omdat het voor jouw team niet altijd duidelijk is wat er moet gebeuren of wat het resultaat moet zijn. Dit geldt ook voor jezelf wanneer je nog niet met een team werkt. Als alles in jouw hoofd zit, dan kan het gebeuren dat je iets vergeet of het resultaat uit het oog verliest. En dit soort fouten kosten geld. Vervolgens moeten fouten ook weer gerepareerd worden, dus duurt het ook nog eens langer voordat het werk klaar is en moet bijvoorbeeld een lancering misschien zelfs wel worden uitgesteld.

Als je met een systeem werkt dan worden er minder fouten gemaakt, wordt het werk sneller gedaan en worden er zelfs minder vragen aan je gesteld waardoor JIJ tijd wint! En die tijd kun je weer besteden aan het winstgevender maken van je bedrijf of om meer vrije tijd te hebben voor familie en vrienden.

Remember that time is money – Benjamin Franklin

3 onderdelen van een systeem

Een systeem bestaat uit de volgende 3 onderdelen:

  1. Processen
  2. Tools
  3. Team

Start met het proces

Je start met het in kaart brengen van het proces. Schrijf stap voor stap uit wat je doet.

Als je dit vervelend vindt, kun je er ook altijd voor kiezen om een video op te nemen en het door iemand anders uit te laten werken.

Geef per stap aan:

  • Wat je nodig hebt. Denk bijv. aan bepaalde documenten of tools.
  • Wie deze stap gaat uitvoeren.
  • Welke tijdslijnen er zijn, dus wanneer iets gereed moet zijn

Zodra je de processen in kaart hebt gebracht, ontdek je vaak dat je heel veel kunt delegeren waardoor jij winst in tijd creëert.

Zoek de juiste teamleden

Wanneer je processen in kaart hebt gebracht, is het belangrijk om goed te kijken wie je nodig hebt voor bepaalde taken.

Werk je nog niet met een team? Besteed dan zeker voldoende aandacht aan het zoeken van de juiste teamleden die ook achter jouw missie, visie en kernwaarden staan.

Werk je wel al met een team? Dan is het belangrijk om te kijken of de juiste mensen op de juiste plek zitten. Is er veel ergernis dat kun je je afvragen  of je misschien wel afscheid moet nemen van iemand en op zoek moet gaan naar een nieuw teamlid.

Winst in tijd

Door met systemen te werken, win JIJ tijd en kun je deze tijd aan de strategie van je bedrijf besteden zodat jouw bedrijf winstgevender wordt. Je kunt je bezig houden om je bedrijf beter te maken.

Waak ervoor dat je weer die dagelijkse operatie induikt. Zorg dat jij je met name bezig houdt met sales en het leveren van diensten zodat je meer omzet binnenhaalt.

Blijf voortdurend alert op verbeteringen om te kijken waar taken sneller, goedkoper en beter uitgevoerd worden. Dan werk je aan je winst.

Ik ben benieuwd waar de blinde vlekken in jouw bedrijf zitten. Altijd leuk als je jouw inzichten met me deelt. Wil je graag dat ik met je meedenk waar jij kunt werken aan meer winst in geld en tijd , plan dan een gratis winstsessie in.

4 april 2021 |

Angelique van der Meyden

Laatste nieuws

Dit item delen: