Het is weer tijd voor de btw!

Het is weer tijd voor de btw aangifte. Ieder kwartaal worden we er weer mee geconfonteerd.

“Leuker kunnen we het niet maken…”

Ik weet uit ervaring dat niet bij iedereen de vlag uitgaat. Als je geen grip op je cijfers hebt en geen structuur in je boekhouding dan blijft de btw aangifte een activiteit waar je waarschijnlijk tegenaan hikt en uitstelt tot het allerlaatste moment.

UITSTEL IS AFSTEL

Helaas gaat dat hier niet op. Want als je niet tijdig de btw aangifte doet heb je gelijk een boete aan je broek.
Zelf had (ik zeg met name had) ik echt een hekel aan alles wat met de btw aangifte te maken had. Toen ik net als ondernemer begon was mijn administratie niet dagelijks up to date.

Als de btw aangifte in zicht kwam was ik een hele dag alle in- en verkoopfacturen bij elkaar aan het zoeken. Moest ik speuren naar de verdwaalde bonnetjes en alle btw-bedragen vulde ik nog in een excel bestand. Totdat ik uiteindelijk wist wat ik moest betalen of terug zou ontvangen. Pfff… wat een opluchting als de klus weer op tijd geklaard was. Ja dát was dan wel een viermomentje.

Niet echt efficiënt. Naar mate mijn bedrijf groeide moest er echt wel iets veranderen. Want ik verloor hier teveel tijd mee.

De eerste stap: een boekhoudprogramma. Daar kon ik mijn verkoopfacturen in aanmaken, automatisch verzenden naar mijn klanten en mijn bankafschriften inlezen. Maar… toch was er meer nodig!

JE KUNT HET JEZELF EEN STUK GEMAKKELIJKER MAKEN

Ritme, Routine, Structuur.
Sinds ik via de Profit First methode werk heb ik mijn werkwijze verder aangescherpt. Een van de principes van Profit First is ritme. Op een vast moment verwerk je alle acties die met je administratie te maken hebben. Dan wordt het een automatisme en je hebt er direct profijt van.

En echt, dat is helemaal niet zo ingewikkeld.

Zo plan ik:
Dagelijks 2 minuten tijd
Wekelijks 30 minuten tijd

Ik heb er een kort proces voor uitgeschreven zodat ik exact weet wat er al verwerkt is of in welk stadium de actie zich bevindt. Zo betaal Ik altijd op tijd mijn facturen en heb ik inzichtelijk wat er aan btw moet worden betaald.

Het geeft me:

  • Overzicht
  • Rust
  • Structuur
  • Meer tijd voor andere werkzaamheden

HET FUNDAMENT VAN JE BEDRIJF

De afdeling financiën is het fundament van jouw bedrijf. Heel belangrijk dat je dit dan goed inricht. Ook als financiën niet je ding is kun je volgens een simpele structuur prima grip op jouw cijfers krijgen.

Zie je er tegenop om dit zelf te doen? En wil je met Profit First starten maar weet je niet waar te beginnen?

Ik ga graag met je in gesprek. Plan een afspraak en zet de eerste stap om te bouwen aan een financieel gezond bedrijf!

Wanneer spreken we elkaar?

 

11 april 2018 |

Angelique van der Meyden

Laatste nieuws

Dit item delen: