Maak jij een winstplan?
Niet iedere ondernemer houdt zich bezig met een winstplan. Afgelopen weken heb ik verschillende ondernemers gesproken en zodra het over winst, kosten of de juiste prijs berekenen gaat, merk ik dat ondernemers daar echt moeite mee hebben. Soms is het zelfs zo erg dat een ondernemer zichzelf geen salaris kan betalen of echt in de schulden zit.
EEN VEREDELDE HOBBY VS EEN EIGEN BEDRIJF
Ik bewonder de kracht van ondernemers. De kracht die ze hebben om door te gaan, maar ook de twinkeling die in hun ogen komt wanneer ze vol passie over hun bedrijf vertellen. Maar er is ook een andere kant. Als ik mijzelf geen salaris kon betalen, zou ik geloof ik weer een baan zoeken. Ja, dat zegt dan natuurlijk iets over mij en over beide keuzes valt iets te zeggen.
Maar in loondienst zeg je ook niet tegen je baas: ‘laat dat salaris maar zitten hoor, echt niet nodig!’ Nee. Ik heb wensen in het leven en om mijn wensen en dromen te realiseren, heb ik geld nodig. Om mijn bedrijf te laten groeien, is er geld nodig. En dat geldt waarschijnlijk ook voor jou. Als je bedrijf niet voor je zorgt, dan heb je een veredelde hobby.
Een eigen bedrijf is hard werken en kost veel tijd. Je hebt namelijk niet direct vanaf het begin een goedlopend bedrijf. Dat moet je opbouwen, maar dat betekent dat je wel serieus plannen moet maken. De acties daarvoor moet nemen én uitvoeren. Alleen adhoc bijsturen gaat je niet helpen om jouw doelen te bereiken. Een winstplan helpt je verder.
MAAK EEN WINSTPLAN
Een belangrijke actie is om een winstplan te maken voor jouw bedrijf.
Een winstplan geeft je inzicht, maar kan daarentegen erg confronterend zijn. Het laat je zien of jij op dit moment de juiste koers vaart of dat je juist het roer om moet gooien om jouw doelen te behalen. Eén ding is heel erg belangrijk: neem het serieus. Vertoon geen struisvogelgedrag en steek je kop dus niet in het zand, want dan ga je het niet redden met je bedrijf.
Stel jezelf eens de volgende vragen:
- Wat heb ik nodig om van te leven?
- Wat zijn de kosten die ik maak binnen mijn bedrijf?
- Welke diensten verkoop ik?
- Welke prijzen hanteer ik hiervoor?
- Hoeveel van mijn diensten moet ik verkopen?
- Wanneer in het jaar zijn mijn marketingacties?
En zo kan ik nog veel meer vragen stellen. Vragen die gaan helpen bij het werken aan een winstgevend bedrijf. Heb jij een stok achter de deur nodig? Iemand die de juiste vragen stelt en samen met jou meekijkt en met je meedenkt? Mail dan naar suppport@hetvirtueleregelhuis.nl. Dan neem ik contact met je op.
19 september 2018 |
Angelique van der Meyden