Pleasen of kiezen voor jezelf?
Pleasen, ik heb er lange tijd aan toegegeven. Durf jij bewust nee te zeggen en te kiezen voor jezelf? Zeg jij weleens: ‘Nee daar heb ik echt geen tijd voor.’ Of ben jij iemand die lekker met alle winden mee fladdert en overal bij wil zijn met als gevolg dat je aan het einde van de week baalt dat er nog zoveel werk te doen is?
Ik heb het lange tijd gedaan. Nadenken en invullen voor de ander en vooral maar zorgen dat iedereen blij was. Pleasen noemen we dat. En het moest vooral op mijn manier, want dat vertelde de perfectionist in mij. Makkelijk voor mijn omgeving, maar daarmee ben ik mijzelf compleet voorbijgelopen en deed ik uiteindelijk veel zelf.
IN DE SPIEGEL KIJKEN
Tijdens het ondernemerschap heb ik verschillende keren de spiegel voorgehouden gekregen en besefte ik meer en meer dat er iets moest veranderen. Dat ik niet constant moest pleasen, niet iedereen tevreden hoefde te houden.
Nu zijn de factoren tijd, focus en prioriteit een gouden combinatie voor mij.
Tijd krijg je namelijk niet meer terug. Tijd is kostbaar, dus maak ik nu bewuste keuzes. Draagt de keuze die ik maak bij aan de actie om mijn doelen te behalen? Mijzelf de focus voor blijven houden. En zo ja, is het dan ook de eerste prioriteit voor dit moment?
Voor mijn omgeving is dat soms best moeilijk. Ik vraag nu meer aan anderen. Dat mag dan soms egoïstisch klinken, maar ik zie dat anders. Ik kies nu bewust voor mezelf, want diep van binnen doet iedereen dat eigenlijk.
TIJD BESCHERMEN
Als Online Business Manager bescherm ik niet alleen de tijd van mijzelf maar ook dat van mijn team.
Onze klanten nodigen ons vaak uit met alle goede en lieve bedoelingen om een dag bij elkaar te komen of te lunchen. Dat waarderen wij oprecht. Maar toch kunnen wij niet op deze verzoeken ingaan. Dat klinkt onaardig maar er zit wel degelijk een gedachte achter.
Wij werken voor meerdere klanten en mijn teamleden werken niet alleen voor Hét Virtuele Regelhuis. Ook zij hebben een privéleven en werken ook nog met andere ondernemers samen. Als wij op iedere aanvraag ingaan, dan betekent dat dat er werk blijft liggen, mijn team meer moet werken in de week en ook een dergelijke dag brengt extra kosten met zich mee. Dat laatste is iets wat ondernemers vaak over het hoofd zien.
Door hier eerlijk en duidelijk in te zijn kun je ook kwaliteit blijven leveren. Ik ben dan ook van de praktische combinaties zodat alle partijen zich hierin kunnen vinden. Hoe we dit oplossen?
Ieder kwartaal hebben wij als team een teamdag, Een dag waar we heel effectief bezig zijn met de doelen van mijn bedrijf en dat van mijn klanten. We kijken of we op de goede weg zijn en waar we als team kunnen bijsturen. Dan nodig ik de ondernemer graag uit om een deel van de dag aanwezig te zijn. Zie het als een kijkje in de keuken. En de onderlinge betrokkenheid wordt erdoor versterkt.
Een leuke ervaring voor iedereen!
8 januari 2019 |
Angelique van der Meyden