De zwakste schakel binnen jouw bedrijf

De telefoon gaat. Ik word spontaan gebeld door een ondernemer waar ik een webinar van heb gevolgd. Er ontstaat een leuk enthousiast gesprek en met een goed gevoel sluit ik later het gesprek af. Wat attent denk ik.

De volgende dag ontvang ik een mailbericht. Ik verwonder mij. In de aanhef staat een andere voornaam en ook de inhoud van de tekst geeft niet weer wat er besproken is.
Kan gebeuren denk ik nog en ik mail netjes terug dat dit bericht vast voor een andere persoon bedoeld is. Na een paar luttele seconden ontvang ik wel een mailtje aan mij gericht. Maar wat schetst mijn verbazing, de inhoud is hetzelfde. Hmmm… Slecht geregeld denk ik dan.  Ik weet natuurlijk als geen ander, met mijn ervaring in de online wereld, dat hier aan de achterkant iets vreselijk mis gaat.

De eerste indruk die ik had na het telefoongesprek begint langzaam af te brokkelen.
Ik leg het naast mij neer. Maar later in de week kan ik er niet omheen. Door 3 verschillende personen word ik benaderd met eenzelfde boodschap. Ontvang ik mails meerdere keren en wordt het tijd om feedback te geven en de zwakste schakel binnen hun bedrijf te ontdekken en te tackelen.

Hoe gesmeerd loopt het bij jou?

Wanneer je bedrijf in een groeifase zit is het belangrijk om de structuur aan de achterkant van je bedrijf goed te waarborgen. Je kunt namelijk maar één keer een eerste indruk maken. En dat geldt niet alleen voor hoe je eruit ziet, maar zeker ook hoe je het programma management aan de achterkant van je bedrijf regelt. Als dat in het fundament niet direct goed neergezet wordt en dit onderdeel is de zwakste schakel binnen jouw bedrijf, dan kan dat vervelende gevolgen hebben. Het zegt iets over de professionaliteit van je bedrijf.
In de praktijk wordt dit echt onderschat en bovenstaande is daar een goed voorbeeld van.

Aan de mensen ligt het echt niet. Iedereen is even attent en vriendelijk en heeft het allerbeste voor met de klant. Waar gaat het hier dan mis?

Dat kunnen verschillende redenen zijn:

  • Het is niet duidelijk wie welke verantwoordelijkheid heeft.
  • Er is niet afgestemd wie welke actie doet en zo doen meerdere mensen hetzelfde. En iedereen weet: hoe meer kapiteins op een schip…
  • Het programmamanagement aan de achterkant is niet goed uitgewerkt waardoor er verkeerde mails worden verzonden [al dan niet automatisch].
  • Er is geen kennis aanwezig hoe je programma management goed kunt organiseren.

Ik schreef eerder al een blog over processen. En dat is ook bij het beheren van je programma management cruciaal.

Maak van klanten ambassadeurs

Iedere ondernemer is ontzettend blij met iedere nieuwe klant. Zorg dat deze klanten ook jouw ambassadeurs worden. Niet alleen door het geweldige aanbod wat je hebt en alle kennis en kunde die je hen leert, maar ook doordat je de achterkant van je bedrijf goed georganiseerd hebt.
Als dat niet gesmeerd loopt dan wek je al snel irritatie op bij je klanten en dat kan verregaande gevolgen hebben. Zelfs zo erg dat een klant besluit te stoppen met het programma of zich negatief over jouw bedrijf uit.
En dat is echt niet nodig wanneer je dit goed organiseert!

Vind jij het ook lastig?

Heb jij ook moeite om jouw programmamanagement goed vorm te geven? Is dat de zwakste schakel binnen jouw bedrijf op dit moment? Dan heb ik een mooi aanbod voor je. Ik heb besloten om een groepje van maximaal 5 ondernemers hiermee te gaan helpen. Ik ga een hele dag met hen aan de slag om alle stappen van hun programma in kaart te brengen, zodat dit direct ingericht kan worden. Ben jij er klaar voor om van jouw klanten ambassadeurs te maken en geen stress meer te hebben over het programmamanagement? Mail nu naar support@hetvirtueleregelhuis.nl. Er wordt direct contact met je opgenomen om je meer over deze dag te vertellen.

 

11 februari 2020 |

Angelique van der Meyden

Laatste nieuws

Dit item delen: