Virtuele communicatie

Communicatie gaat virtueel als je op afstand werkt. Dat betekent op een andere manier met elkaar communiceren dan op de werkvloer. Nu leven we natuurlijk in een tijdperk waar we veel gebruik maken van allerlei communicatiemiddelen zoals mail, chat, Skype etc. Maar dat betekent ook een andere verbinding met elkaar. En dan heb ik het nog niet over hoe geschreven communicatie bij de ander kan overkomen. Wanneer het dan anders opgevat wordt, is de miscommunicatie al een feit. Je moet dan weer aan de slag om het te repareren.

OP AFSTAND COMMUNICEREN

Op afstand samenwerken en communiceren. Als Online Business Manager doe ik niet anders. Zowel met opdrachtgevers als met teamleden. En dat vergt andere aandacht en concentratie. Alleen tijdens teambijeenkomsten of VIP dagen zijn we echt live een dag met elkaar aan de slag. Deze dagen zijn voor mij altijd extra bijzonder. Ik waardeer deze manier van samenwerken en beleef er ontzettend veel plezier aan. Je voelt je op dat moment niet de eenzame ondernemer, want dat kan online werken ook best eens zijn.

GOEDE COMMUNICATIE IS KEY

Toen ik in loondienst werkte, merkte ik dat bellen of mailen niet altijd het juiste kanaal was om iemand een boodschap door te geven. Het had extra uitleg nodig of het was gewoonweg niet gepast om het op die manier over te brengen. Online let je daar natuurlijk ook op, maar je hebt snel de neiging om toch maar te mailen en weer door te gaan.

Goede communicatie is vooral heel belangrijk wanneer het gaat om werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. Doorvragen is echt een issue, want een aanname is zo gemaakt. Daar waar de opdrachtgever een beeld heeft van het eindresultaat, is het belangrijk dit goed te omschrijven zodat teamleden die ermee aan de slag gaan ook duidelijk weten wat er opgeleverd moet worden. Het gaat dan niet om hoe ze het doen, maar wel om wat ze opleveren.

EEN EXTRA UITDAGING

Het is in het gewone leven vaak al lastig voor mensen om duidelijk met elkaar te communiceren. Wanneer ik om mij heen kijk dan is er meer belangstelling voor de mobiele telefoon, dan dat mensen werkelijk een interessant gesprek met elkaar voeren of aandacht hebben voor elkaar.

Op afstand met elkaar communiceren is dus een extra uitdaging. Ook als ik het zelf merk, dan stel ik mij altijd weer de vraag waar het in de communicatie is misgegaan. Alert blijven is echt nodig.

COMMUNICATIE MET JE TEAM

Het is altijd een interessant onderwerp, ook bij trainingen die ik zelf volg. Een onderwerp om, zeker bij de aanvang van een samenwerking, goede en duidelijke afspraken over te maken. Want voordat je het weet gaat de communicatie een eigen leven leiden en wordt het een irritatiefactor in de samenwerking. Waar kun je dan aan denken?

  1. Bereikbaarheid. Wanneer ben jij bereikbaar als leider van het team en wanneer zijn jouw teamleden bereikbaar?
  2. Via welke communicatie middelen wordt er gecommuniceerd binnen het team?
  3. De inzet van een samenwerktool en de werkwijze.
  4. Overleg volgens een bepaalde structuur en niet langer dan nodig.

Een mooi onderwerp voor een teamdag. Het komt de efficiëntie ten goede. Dus niet een snel proces op de mail, maar maak duidelijke afspraken met elkaar. Je gaat commitment aan om voor het beste resultaat te gaan en dat kan niet zonder goede communicatie.

COMMUNICATION IS WHAT MAKES A TEAM STRONG

Vind jij het als ondernemer lastig om een team te managen? Vind je het teveel gedoe met alle communicatie die erbij komt kijken? Wanneer dat de reden is om alles zelf te doen en niet met een team aan de slag te gaan, neem dan contact met mij op. Als Online Business Manager ben ik jouw sparringpartner en manage ik jouw bedrijf waarbij mijn team de uitvoerende taken op zich neemt.

6 juni 2018 |

Angelique van der Meyden

Laatste nieuws

Dit item delen: