De 4 grootste tijdverspillers binnen je bedrijf
arrow_drop_up arrow_drop_down
25 mei 2020 

De 4 grootste tijdverspillers binnen je bedrijf

Ik ben op pad naar Hilversum voor een introductieavond van een nieuwe opleiding. Dit keer samen met een collega. We hebben er zin in, want wij zijn echte freaks als het gaat om persoonlijke ontwikkeling en kennis. We pakken een kopje koffie en gaan de zaal in. Je kent dat wel bioscoopopstelling, een flinke rij stoelen achter elkaar. Dat belooft wat. Hoeveel mensen zouden deze opleiding volgen?

De mensen druppelen binnen en dan volgt een dame van de organisatie. Op haar hoge hakken trippelt ze de zaal binnen. We zijn benieuwd wat ze te melden heeft. Dit is de enige live bijeenkomst, want de opleiding is geheel in eigen tijd te volgen.

Tijd is kostbaar

De dame heet iedereen van harte welkom. Enthousiast wachten wij op wat komen gaat. Net de laatste slok koffie naar binnen gegooid. Kom maar op, wij zijn er klaar voor.

Wat schetst onze verbazing. De dame start met een spel. Een spel waarbij iedereen in de zaal zich voor moet stellen. En er zaten behoorlijk wat mensen in de zaal. Wat zonde van de tijd. Deze mensen zien we nooit meer tijdens deze opleiding. We kijken elkaar aan en ik weet wat mijn collega denkt. En ja hoor, ze staat al op, en zo direct als ze is, hoor ik haar zeggen: Ik kom hier niet voor een spelletje. Mijn tijd is kostbaar!

En voordat ik het weet staan we weer buiten.

De grootste tijdverspillers

Bovenstaande situatie is alweer een aantal jaren geleden. In de dagelijkse operatie van ons bedrijf verspillen we ongemerkt ook heel veel tijd. Ook mijzelf betrap ik er wel eens op. Dat scheelt mij zo 1 tot 2 uur per dag. Dat is serieus veel tijd! Tijd die ik kan besteden aan qualitytime! Het gaat namelijk niet om werken alleen in het leven.

Wat zijn de grootste tijdverspillers?

  1. Social media

    Rondhangen op social media en urenlang door je tijdlijn scrollen. Het is één van de grootste stoorzenders met alle meldingen en wanneer je ‘even’ iets of iemand wilt opzoeken, ben je zo een uur verder en kijk je naar kattenfilmpjes op Facebook in plaats van dat je deze tijd besteed aan jouw bedrijf.

    Probeer zoveel mogelijk weg te blijven bij social media en spreek met jezelf af wanneer je er op mag kijken en hoe lang. Doe dit bijvoorbeeld tijdens je lunch of ’s avonds.

  2. Het wiel opnieuw uitvinden

    Binnen een bedrijf zijn er altijd taken die regelmatig terugkomen en die geautomatiseerd kunnen worden. Niet iedereen is zich er bewust van dat je er veel tijd mee verliest wanneer je deze taken niet automatiseert, maar steeds weer opnieuw moet blijven doen op de oude manier.

    Kijk eens goed naar wat je kunt automatiseren en werk daar een proces voor uit. Daardoor kun je taken ook veel sneller uitvoeren en delegeren.

  3. Een slechte of geen planning

    Een goede planning is essentieel om geen tijd te verspillen of te verliezen. Wanneer je niet met tijdsblokken werkt, dan ben je vaak veel taken door elkaar heen aan het uitvoeren. Dat is niet efficiënt.

    Plan bijvoorbeeld een blok in waarin je mensen gaat bellen, een schrijfblok of een blok per klant wanneer je voor meerdere klanten werkt. Zo vlieg je niet van het één naar het ander.

  4. Je omgeving

    Je omgeving kan ook een grote stoorzender zijn. Dat kan zo zijn omdat je op een flexplek werkt waar regelmatig mensen een praatje komen maken. Of wanneer je thuis werkt en je kinderen of partner dingen aan je blijven vragen terwijl je aan het werk bent.

    Geef in je omgeving aan wanneer je echt niet gestoord wilt worden, bijvoorbeeld wanneer je geconcentreerd aan een klus werkt.

     

Welke activiteiten zijn jouw grootste verspillers?

Wees zuinig op je tijd

Wees zuinig op je tijd. Tijd krijg je namelijk niet meer terug. Maak gebruik van de 4D Mix, waar je analyseert waar je tijd naar toe gaat. Het is één van de grootste inzichten van mijn klanten tijdens het Clockworkprogramma. Je brengt gericht in beeld waar je tijd naar toe gaat en kunt daar verandering in aanbrengen.

 

Over de schrijver
Angelique heeft jarenlang in de corporate wereld alles meegekregen over bedrijfsmanagement. Toen zij het zelfstandig ondernemerschap omarmde merkte zij dat dit een ondergeschoven kindje is bij veel ondernemers. Veel ondernemers blijven alleen ploeteren maar om een winstgevend bedrijf te bouwen dat draait als een geoliede machine is meer nodig. Zij heeft zich gespecialiseerd in Profit First en Het Clockwork-effect, methodes waarvan Mike Michalowicz de bedenker is. Zij is de enige CLockwork Mentor in Nederland en helpt ondernemers te bouwen aan een winstgevend bedrijf dat draait als een geoliede machine.
Ook wij gebruiken cookies!