Voorkom dat je altijd alles blijft controleren

Ik baal van mezelf als ik weer aan het controleren ben. Waarom doe ik dat toch? Ben ik bang dat er iets verkeerd gaat? Of dat werkzaamheden niet op tijd worden uitgevoerd? Wanneer ik dan iets tegenkom wat niet goed is, dan voel ik de irritatie al opborrelen. De gedachte dat ik het beter zelf had kunnen doen, schiet door mijn hoofd. Dan was het nu tenminste klaar geweest.

Wanneer jij met één of meerdere teamleden werkt, dan weet ik zeker dat het jou ook wel eens overkomt. Het is heel menselijk. Als je bedrijf groeit en je werkzaamheden gaat delegeren, dan betekent dat iets voor jouw rol binnen het bedrijf.

Jij bent niet meer de uitvoerder, maar krijgt een leidinggevende rol. En een leidinggevende rol vraagt van jou dat je jouw teamleden support, vertrouwen en verantwoordelijkheid geeft. Wanneer je continue in hun nek loopt te hijgen, dan zullen ze snel weer vertrekken.

Samenwerken op basis van talent, ervaring en kennis

Als je de keuze maakt om met een teamlid samen te werken, dan doe je dat op basis van de talenten, ervaring en kennis die iemand heeft. Heeft iemand de juiste kennis, expertise en vaardigheden in huis, dan kan een teamlid zijn werk doen. Natuurlijk moet iemand wegwijs worden in je bedrijf maar dat heeft niets te maken met de inhoud.

Start je met iemand die nog lerende is, dan is het belangrijk samen een plan te maken hoe het leerproces vorm gaat krijgen. Dan zal er zeker gecontroleerd moeten worden door jou of een ander teamlid. Maar dan maak je hier een bewuste keuze voor. Iemand inwerken kost tijd en dat moet je dan ook accepteren. Door samen een leerplan te maken kun je tussentijds evalueren hoe de werkzaamheden opgepakt worden en wat de resultaten zijn in het leerproces. Stap voor stap kun je dit teamlid meer verantwoordelijkheid geven.

Omgaan met veel vragen

Daar komen ze weer… De  vragen! Je vindt het vermoeiend en baalt dat iedereen op elk moment van de dag vragen komt stellen. Het is maar net wat je toestaat. Maak afspraken op welk moment van de dag er ruimte is om vragen te stellen. Gebeurt het veel?

Analyseer dan wat de onderliggende oorzaak is. Ben je duidelijk genoeg over het resultaat? Is het teamlid onzeker en waar komt dat gevoel vandaan? Of is het proces niet helder?

Door de oorzaak aan te pakken kun je veel vragen voor zijn. Val niet in de valkuil door altijd de oplossing te geven. Het teamlid kan prima zelf nadenken.

Vaak heeft het te maken met de manier van communiceren. Wees duidelijk en concreet.

Feedback geven

Constateer je een fout? Geef dan duidelijk feedback wat er misgaat zodat het teamlid hiervan kan leren. Als je hierover niet communiceert dan blijven dezelfde fouten terugkomen. En dan ga je op den duur vaak toch iets weer zelf doen.

Vertrouwen

Blijven controleren is niet de oplossing. Niemand werkt exact op de manier zoals jij dat doet.

Waarom is het belangrijk voor jou dat het exact op die manier moet gebeuren? Het is wel belangrijk dat je kaders aangeeft waar bepaalde werkzaamheden/resultaten aan moeten voldoen. Je zult vertrouwen moeten creëren en loslaten. Teamleden met hun kennis en vaardigheden kunnen prima zelf de werkzaamheden uitvoeren. Anders blijft de onzekerheid bij het teamlid bestaan en zal er geen vooruitgang komen.

De verandering begint echt bij jezelf. Accepteer een nieuwe rol. En blijft iemand echt veel fouten maken, dan heb je niet de juiste persoon op de juiste plaats. Dan kun je beter afscheid nemen. Analyseer waar het in het selectieproces mis is gegaan en ga op zoek naar het talent voor jouw bedrijf.

De juiste mensen op de juiste plek is een van de onderdelen om van jouw bedrijf een geoliede machine te maken. Clockwork kan jou hierbij helpen.

1 juni 2020 |

Angelique van der Meyden

Laatste nieuws

Dit item delen: