Wat processen je opleveren

Ik luister naar een intrigerend verhaal van een echtpaar op het podium bij een event van Michael Pilarczyk. Ze vertellen over vastgoed. Een onderwerp waar ik vaak over nagedacht heb, maar wat ik toch een ver van mijn bed show vond. Het verhaal trekt mijn aandacht en ik merk dat er meer mogelijk is dan ik dacht. Daarom besluit ik het echtpaar in de pauze op te zoeken om er nog even over door te praten.

Dat was de eerste aanleiding om mij verder in vastgoed te verdiepen. Begin maart heb ik 3 dagen lang ontzettend veel informatie opgeslurpt tijdens een training. Er kwam ontzettend veel informatie op mij af. Vooral de wetenschap dat er zoveel mogelijk is, maakt mij heel erg enthousiast. Ik stel het doel om dit jaar een eerste appartement aan te kopen om het vervolgens te verhuren.

Nu ik dit schrijf, is het nog niet zo ver. Dit is een project waarbij ik eerst de stappen in kaart breng die gezet moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan het verzamelen van een goed team van mensen om mij heen op vastgoed gebied. Makelaars, een aannemer of in elk geval mensen die een kleine verbouwing kunnen realiseren. Daarnaast breng ik ook het proces in kaart wat er moet gebeuren omtrent de contracten voor huurders en andere zaken.

Je merkt het vast al. Stap voor stap breng ik een proces in kaart. Ik spring niet direct in de actiestand. Eerst kijk ik wat er moet gebeuren om grote fouten te voorkomen. En straks bij de uitvoering, kan ik het alleen nog maar verder aanscherpen.

Net zoals ik dit doe voor dit project, is het ook voor elk bedrijf belangrijk om dit te doen. Processen en de juiste systemen zijn nu eenmaal nodig om duidelijkheid te hebben. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de mensen om je heen waar je mee samenwerkt. Zodra er iets onduidelijk is, dan komen er vragen en gaan er dingen mis. Natuurlijk mogen er wel vragen gesteld worden, maar onnodige vragen die kosten te veel tijd. En tijd is kostbaar, dus dat wil ik zoveel mogelijk voorkomen.

In de dagelijkse praktijk merk ik dat ondernemers geen fan zijn van het in kaart brengen van processen. Het belangrijkste is om het niet onnodig ingewikkeld te maken. Houd het einddoel voor ogen en zorg ervoor dat je zoveel mogelijk systematiseert door te automatiseren. Het opstellen voor processen voor de mensen waar je mee samenwerkt is daar een onderdeel van. Je voorkomt hiermee onnodige tijdverspilling en verspilling van inzet. En dat scheelt je uiteindelijk in de kosten.

In de gratis intakelijst Fix This Next krijg je inzicht op welk vlak er uitdagingen zijn binnen jouw bedrijf. Een van deze vragen is of jij binnen je bedrijf een voortdurend proces hebt om knelpunten aan te pakken. Heb je die niet?

Vraag de intake aan en ga aan de slag. Binnen enkele minuten weet jij op welk vlak jouw uitdaging ligt. Wil je dit liever samen doen? Ook dat is mogelijk, plan dan een afspraak.

16 juni 2020 |

Angelique van der Meyden

Laatste nieuws

Dit item delen: