Wordt jouw financiën de baas!

Profit First

Ilse, een bekend trainer, loopt rood aan als ik haar vraag naar de financiële cijfers. Het blijft even stil als het hoge woord eruit komt. ‘Ik weet het niet’ zegt ze. Daar wil ik helemaal niet mee bezig zijn. Ik train veel liever.

Haar boekhouder houdt alles bij. Helaas niet online. Ze stuurt trouw alle facturen en bonnetjes op. Het btw bedrag wordt netjes doorgegeven en hoeft ze alleen nog maar te betalen.

Ze heeft geen idee hoe ze er financieel voor staat en kan op deze basis geen beslissingen voor haar bedrijf nemen. Het is geen unieke situatie die ik tegenkom. Ik spreek veel trainers en coaches die hetzelfde overkomt.

Ken je cijfers

Toch is het super belangrijk om als ondernemer te weten hoe je er financieel voor staat. Alleen al omdat jij verantwoordelijk bent voor je eigen bedrijf.  Je kunt sturen naar groei als je je cijfers weet.  Blijven je cijfers achter op de doelstelling, dan weet je dat je aan knoppen moet gaan draaien om daar verandering in te brengen. Ook als je geen verstand hebt van boekhouding kan het simpel en eenvoudig.

Werk aan de financiële gezondheid van je bedrijf

Denk eens aan je eigen gezondheid. Dan weet je prima wat je moet doen. Ook dan steken mensen vaak de kop in het zand. Totdat het mis gaat en de dokter zegt dat je echt moet veranderen om geen gevaar voor jezelf te worden. Dan ben je wel ineens bereid om in de actiestand te springen.

En het is niet anders voor je bedrijf.  De eerste signalen komen als je je rekeningen niet meer kunt betalen. Je de blauwe envelop met angst en beven openmaakt.  Jouw eigen salaris in het nauw komt en ook privé de eerste problemen komen.
Dan komen de zorgen. Het water staat je aan de lippen en een faillissement ligt op de loer.

En dat allemaal omdat je jouw geld niet goed beheert. Niet bewust, want je hebt gewoon geen idee hoe je dit goed kunt doen.

Vanaf morgen kun jij hier al mee aan de slag. Simpele stappen zodat je dagelijks weet hoe je ervoor staat en daar je acties op kunt nemen. Waarbij verkoop uiteraard nodig is, want zonder verkoop heb je geen bedrijf.

Stap 1: Open meerdere rekeningen

Start met het openen van meerdere rekeningen. Iedere rekening heeft zijn eigen doel. Het aantal rekeningen hangt af van de doelen die je hebt. De volgende basisrekeningen heb je in ieder geval nodig:

  • ontvangsten, de rekening waar alle inkomsten op binnenkomen
  • winst, van iedere betaling die binnenkomt reserveer je direct de winst
  • salaris, helemaal voor jou
  • btw, het doorgeefluik voor de belastingen
  • kosten, hier betaal je alle uitgaven van
  • inkomstenbelasting, het potje voor de blauwe envelop
  • investeringen, voor de groei van je bedrijf

Aan de hand van vooraf vastgestelde percentages verdeel je 2 keer per maand je geld over de verschillende rekeningen. Zo weet je exact wat je te besteden hebt om uitgaven te doen. Deze percentages kun je laten berekenen door een gecertificeerd Profit First Professional of raadpleeg het boek Profit First.

Stap 2: Verdeel het geld volgens een vaste volgorde

Het geld verdeel je volgens een vaste volgorde. Eerst boek je geld over naar de winst, vervolgens naar salaris, belasting en kosten. Zodra alles verdeeld is ga je de rekeningen betalen. Kun je niet alle rekeningen betalen, dan vertelt je kostenrekening dus dat er te weinig geld is. Ga op zoek naar de oorzaak.
Staan er veel rekeningen van klanten open?
Welke onnodige kosten maak je?
Op basis van welke criteria doe je een aankoop?
Dan ben je bewust met je uitgavenpatroon bezig.

Stap 3: Open rekeningen bij een andere bank

De rekeningen voor de inkomstenbelasting en de investeringen zijn bij voorkeur geopend bij een andere bank. Zodat ze uit het zicht zijn en je niet in de verleiding komt hier geld vanaf te halen.  Zonder dat je het door hebt, spaar je zo een bedrag bij elkaar.

Stap 4: Boekhouding bijwerken volgens een vast ritme

Volgens een vast ritme houd je je boekhouding bij. Het is dan een fluitje van een cent. Twee keer per maand verdeel je het geld van de ontvangstenrekening naar de andere rekeningen. Met het distributiemodel is dit zo gefixt en hoef je niet te rekenen.

Stap 5: Maak een groeiplan

Je kan niet zonder een plan om te weten waar je naar toe werkt. Dat zorgt voor focus. Dit plan is dynamisch omdat je niet weet met welke omstandigheden je te maken gaat krijgen. Maar je weet dan wel aan welke knoppen je moet draaien om verandering aan te kunnen brengen. Het groeiplan voor jouw bedrijf.

In dit plan staat exact wat je aan verkoop nodig hebt om jouw salaris, de investeringen, de kosten en belastingen te kunnen betalen. Als je dit duidelijk voor ogen hebt weet je wat je te doen staat.

Dan heb je zicht op waar je mee bezig bent.

De boekhouding doe je online. Dat kan prima bijgehouden worden door de boekhouder of een van je medewerkers. Door de verschillende rekeningen die je nu gebruikt heb jij prima zicht op hoe jij er financieel voor staat.

Stap 6: Actie ondernemen

Wil je meer weten? Neem gerust contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.


 

16 oktober 2020 |

Angelique van der Meyden

Laatste nieuws

Dit item delen: