Wat is jouw grootste probleem op dit moment? Wat kun je NU doen?
Wat is jouw grootste probleem op dit moment?
14 april 2020 
3 min. leestijd

Wat is jouw grootste probleem op dit moment?

De ene ondernemer heeft grote problemen, terwijl de ander in deze corona tijd heerlijk door kan werken of het zelfs extra druk heeft. Ja, we leven in een bijzondere tijd. Niemand weet hoe lang dit gaat duren, maar dat we voorlopig een 1,5 meter samenleving ingaan wordt al tussen de regels door aangekondigd.

Als online ondernemer werk ik vooral op afstand. Dus de 1,5 meter heeft voor mij vooral betrekking op mijn privé leven. Of ik het leuk vind of niet. Het is dealen met de situatie die er is. Vooral kijken naar wat er wel mogelijk is en mij niet gek laten maken door alle berichten op social media of het nieuws.

De waan van de dag ligt op de loer

Het nieuws houd ik 1 keer per dag bij om op de hoogte te blijven en social media is voor mij een grote stoorzender. Hier komen allerlei niet nuttige zaken voorbij van challenges om foto’s uit je jeugd te plaatsen tot spelletjes doen en iemand taggen waar je van hebt gewonnen. Nee, dat is niet waar ik mij bezig mee wil houden. Dat soort tijdverdrijf helpt mijn bedrijf namelijk niet verder.

Een vast ritme met structuur is wat ik nodig heb om mijn bedrijf door te laten draaien. Ik bepaal dus ook in deze periode mijn eigen regels om mij niet te laten leiden door de waan van de dag. Hoe is dat voor jou? Werk jij ook al met een vast ritme met structuur?

Niet voor iedereen is dit mogelijk. Sommige ondernemers krijgen er in deze tijd ook nog andere rollen bij cadeau omdat ze een huis ‘vol’ met kids hebben. Je bent dan niet alleen ondernemer, maar ook nog juffrouw en echt fulltime moeder. Ik heb daar groot respect voor.

Het grote gevaar in deze periode is dat je geleefd wordt door de waan van de dag. Dat betekent ook wat voor je onderneming, ongeacht welke gevolgen deze crisis überhaupt voor je bedrijf heeft.

Welke actie moet je NU nemen?

Hoe run jij jouw bedrijf op dit moment? Staat alles op een laag pitje in je onderneming of maak je gebruik van deze tijd om het fundament van je bedrijf verder te verstevigen zodat je hier goed doorheen komt en straks klaar bent om je groei verder te gaan realiseren?

Als je een serieus bedrijf runt dan is het zeker belangrijk om te kijken waar je bedrijf NU behoefte aan heeft en daar actie op te ondernemen. Als je hoofd vol zit, is het lastig om te bepalen wat nu de meest belangrijke actie is om je bedrijf verder te brengen. En welke stap dat is, is natuurlijk voor ieder bedrijf anders. En nee, dat is niet aan 3 dingen tegelijk werken.

Je kunt namelijk niet aan alles tegelijk werken. Het gaat erom dat je de JUISTE actie onderneemt die je moet doen om je NU verder te brengen. Een actie waarvan je doelbewust weet dat dat hetgeen is waar je aan moet werken en niet omdat je onderbuikgevoel zegt: “ik denk dat ik dit maar moet doen” . Dan ben je brandjes aan het blussen.

Ook tijdens deze crisis krijgen we instructies wat we wel en niet moeten doen en nemen we maatregelen die stap voor stap de situatie onder controle moeten krijgen. En dan zie je resultaat.

Volgende week deel ik een interview met Mike Michalowicz, o.a. auteur van Profit First en Het Clockwork-effect. Als je mij al even volgt weet je dat ik een groot fan van hem ben. Eind van deze maand komt zijn nieuwe boek uit: Fix This Next.  Een boek waar de behoeftenpiramide van de ondernemer centraal staat. Net zoals we de piramide van Maslow kennen.

Daarover volgende week meer. Het boek [Engelse versie] kun je trouwens nu al bestellen op amazon.com

En dat is waar het in deze periode om draait. Waar heeft jouw bedrijf als eerste behoefte aan. Met andere woorden, wat heb jij als eerste te fixen in jouw bedrijf?

Als gecertificeerd Fix This Next Adviseur help ik je graag om dit in kaart te brengen aan de hand van een kort assessment. Ben je benieuwd? Boek dan een afspraak in mijn online agenda.

Over de schrijver
Angelique heeft jarenlang in de corporate wereld alles meegekregen over bedrijfsmanagement. Toen zij het zelfstandig ondernemerschap omarmde merkte zij dat dit een ondergeschoven kindje is bij veel ondernemers. Veel ondernemers blijven alleen ploeteren maar om een winstgevend bedrijf te bouwen dat draait als een geoliede machine is meer nodig. Zij heeft zich gespecialiseerd in Profit First en Het Clockwork-effect, methodes waarvan Mike Michalowicz de bedenker is. Zij is de enige CLockwork Mentor in Nederland en helpt ondernemers te bouwen aan een winstgevend bedrijf dat draait als een geoliede machine.