De behoeftenpiramide van de ondernemer; wat is het volgende dat jij gaat fixen in je bedrijf?

Wat is het volgende probleem dat je moet aanpakken of welke kans grijp jij om je bedrijf verder te laten groeien?
Weet jij het antwoord?
En weet je zeker dat dat het juiste antwoord is, dat je bedrijf echt vooruit helpt?

Mike Michalowicz schreef een gastblog over Fix This Next, een systeem dat werkt als een kompas voor jouw bedrijf. Mike is o.a. auteur van Profit First en Clockwork

 

Hoe voorkom je dat je continue brandjes aan het blussen bent? 

In het verleden viel ik steeds in dezelfde valkuil om welk probleem dan ook op te lossen. Of ik redde wat er te redden viel op een dag of ik wilde gewoon mijn bedrijf naar het volgende level brengen. Alle problemen kwamen op mijn pad. Je weet wel, al die meest voor de hand liggende dingen. Elk moment zijn er altijd problemen die de aandacht nodig hebben. Dus ik vertrouwde op mijn instinct. Ik koos voor hetgeen het meest urgent voelde en gaf dat de focus. In dit proces negeerde ik de meest impactvolle actie. Met als resultaat dat ik continue brandjes aan het blussen was en mijn bedrijf niet verder groeide.

Het grootste probleem dat ondernemers hebben is dat ze niet weten wat hun grootste probleem is.
Zij zijn er niet zeker van dat als zij zich concentreren op een bepaald onderdeel van hun bedrijf dit ook de beste resultaten geeft.

 

De behoeftenpiramide voor ondernemers 

Om dat probleem op te lossen heb ik een model ontwikkeld dat gebaseerd is op de piramide van Maslow. Hierin worden 5 behoeften van de mens aangegeven: fysiologische behoeften, behoefte aan veiligheid, sociale behoeften, eigenwaarde en zelfontplooiing. Om ervoor te zorgen dat je op een hoger niveau komt moet je eerst de behoefte in de onderliggende categorie vervullen.

Toen ik naar deze piramide van Maslow keek, realiseerde ik me dat er een direct verband is met de groei in het ondernemerschap. Wat drijft jouw bedrijf? Wat zijn jouw valkuilen? Welke obstakels kom je onderweg tegen en hoe los je die op om het meest succesvol te zijn? Definieer zelf wat succesvol voor jou als ondernemer betekent.

De sleutel is eenvoudig. Voldoe volledig aan de huidige behoeften van jouw bedrijf. Niet door te haasten en alles in één keer te willen doen. Gebruik hiervoor de zakelijke piramide voor de ondernemer, The Business Hierarchy of Needs. Afgekort noem ik het BHN.

Niveaus van de Business Hierarchy of Needs 

De niveaus van de BHN zijn als volgt verdeeld:

Level 1: Verkoop/sales 

Op dit fundamentele niveau moet het bedrijf zich concentreren op het creëren van geld. Net zoals de mens niet kan overleven zonder zuurstof, voedsel en water, overleeft je bedrijf het niet als er geen verkoop is.  Zonder verkoop heb je geen bedrijf. Geld is de levensader van je bedrijf!

De vijf kernbehoeften zijn:

  • Congruent aan jouw levensstijl
  • Aantrekken van prospects
  • Conversie van klanten
  • Nakomen van je afspraken
  • Gecommitteerde klanten

Level 2: Winst 

Hier verschuift de focus naar het creëren van stabiliteit. De behoeften van ons bedrijf sluiten nauw aan bij de menselijke behoeften op het gebied van gezondheid, financiële stabiliteit en veiligheid. Een hoge omzet betekent niet veel als je geen winst en buffers hebt en verdrinkt in de schulden.

De vijf kernbehoeften zijn:

  • Verminderen van schulden
  • Gezonde marges
  • Herhaalde aankopen
  • Winstgevende hefboomwerking
  • Voldoende buffer

Level 3: Efficiency 

Op dit niveau ligt de focus op het creëren van efficiëntie en liggen je behoeften bij efficiency en zorg je ervoor dat binnen je bedrijf alles op rolletjes loopt. Als je bedrijf als een geoliede machine draait kan je bedrijf groeien en kan het zelfs groeien en doordraaien als jij niet aanwezig bent.

De vijf kernbehoeften zijn:

  • Minimaliseer verspilde moeite
  • De juiste mensen op de juiste plek
  • Bevoegdheden toekennen
  • Belangrijke posities borgen
  • Expertstatus

Level 4: Impact 

De focus ligt nu op het creëren van transformatie. Veel bedrijven voorzien niet goed in de behoeften op dit niveau. Of ze weten niet dat het bestaat of ze begrijpen niet waar het om draait.  Als we aan impact denken, denken we aan hoe ons bedrijf de wereld beïnvloedt. Op dit niveau gaat het om de transformatie van de klant en de manier waarop je in lijn bent met je team/personeel, leveranciers en jouw community. Niet met de rest van de wereld.

De vijf kernbehoeften zijn:

  • Transformatie
  • Motivatie van de missie
  • Dromen van het team
  • Feedback & integriteit
  • Netwerk

 

Level 5: Legacy
Om ervoor te zorgen dat je bedrijf en de impact die het levert blijft voortbestaan moet aan specifieke behoeften worden voldaan. Als je wilt dat jouw bedrijf generaties lang blijft bloeien moet je rekening houden met grote vraagstukken zoals de langetermijnvisie voor je bedrijf, hoe je bedrijf zich aan kan passen bij veranderingen binnen de branche, veranderingen bij vragen van de consument etc.

De vijf kernbehoeften zijn:

  • Continuïteit
  • Leiderschap in verandering
  • Ambassadeurs
  • Dynamische kwartaalplanning
  • Voortdurende aanpassing

Kom uit de gokmodus 

Voor alle duidelijkheid, de niveaus van de BHN vertegenwoordigen niet de verschillende stadia van bedrijfsgroei. Het zijn de niveaus van behoeften. Jouw bedrijf zal niet lineair klimmen, maar steeds op en neer gaan. Net als bij het bouwen en renoveren van constructies ga je niet alleen omhoog. Je gaat terug naar de fundering, steunt deze, zodat je hoger kunt bouwen. Dus als je behoefte hebt op SALES niveau, betekent dat niet dat je bedrijf in de SALES fase zit. Je versterkt gewoon de basis.

De BHN haalt je uit de modus van het gokken en zorgt ervoor dat je weet wat het beste is wat je kunt doen om een weloverwogen, snelle en impactvolle actie te ondernemen. Het kostte mij een periode van drie jaar om het te perfectioneren in mijn eigen bedrijf en met andere ondernemers te testen. Toen ik eenmaal wist hoe ik moest focussen, groeiden mijn bedrijven sneller en gezonder. Sinds ik deze tool heb ontwikkeld vertrouw ik niet meer alleen op mijn instinct en ben ik dit systeem gaan gebruiken om te luisteren en te reageren op de echte behoeften van mijn bedrijf.

Als je nu vastloopt hoef je alleen maar onderaan de piramide te beginnen en aan te pakken waar je nog niet aan hebt voldaan. Het is terug naar de basis, d.w.z. de basisbehoeften. De tool stopt nooit met werken. Je kunt altijd teruggaan naar het onderliggende niveau om je grootste uitdaging vast te stellen, deze op te lossen, de nieuwe uitdaging vast te stellen, deze op te lossen etc.  En ondertussen bouw jij aan jouw mooiste bedrijf!

Mike Michalowicz

Mike is auteur van Profit First, dat door honderdduizenden bedrijven over de hele wereld wordt gebruikt om winst te genereren. Hij is auteur van Clockwork, een krachtige methode om elk bedrijf als een geoliede machine te laten draaien. En zijn laatste, misschien wel meest impactvolle ontdekking, is Fix This Next. In Fix This Next beschrijft Mike de strategie die bedrijven kunnen gebruiken om te bepalen wat ze moeten doen, in welke volgorde, om een ​​gezonde, snelle en permanente groei te garanderen.

Het boek komt eind april uit en je kunt het vast reserveren bij bol.com

Maak er een gewoonte van om je bedrijf te verbeteren 

Als gecertificeerd Fix This Next adviseur mag ik met deze tool en methode werken om ondernemers te helpen hun doelen snel en doelbewust te bereiken. Maak er een gewoonte van om je bedrijf continue te verbeteren aan de hand van het Fix This Next-assessment. Dan weet jij waar je je op kunt focussen om het volgende in je bedrijf te fixen.

Waarom zou je wachten tot het boek uit is? Je kunt nu het E-book aanvragen. Vraag het vandaag nog aan!

 

20 april 2020 |

Angelique van der Meyden

Laatste nieuws

Dit item delen: