Laat de cashflow binnendruppelen!

Cashflow, we hebben het niet altijd in beeld. Waar is mijn geld gebleven? Dit komt vast ook weleens in jouw gedachten op. Zelfs als je goed verkoopt en jouw deelnemers in één keer de investering betalen, merk je dat het geld er net zo hard uit gaat als dat het binnenkomt. Je krijgt het niet onder controle en hebt geen grip op je cijfers en je cashflow.

WAAR ZIT HET GEVAAR?

Het is een gegeven dat iedereen de ruimte benut die beschikbaar is. Of dat nu in tijd is of in geld. Denk maar eens terug aan een situatie dat je een deadline had voor een project. Wanneer start je met de werkzaamheden. Ruim op tijd of in de laatste week voor de deadline? Natuurlijk hangt dat ook af van andere factoren waar je misschien afhankelijk van bent. Maar als je de tijd die je hebt efficiënt benut, kan het vaak wel in minder tijd dan je in gedachten had.

En zo is het ook met geld. Parkinsons Law zegt dat je de beschikbare ruimte benut. Als jij één rekening hebt waar zowel je inkomsten als uitgaven van betaald worden, dan zegt je brein: Ah fijn, het geld is binnen. Wat een heerlijk saldo op de rekening. Ik snap dat gevoel, want je voelt je een rijk mens. Op datzelfde moment zijn er die stemmetjes in je hoofd die zeggen: Yes, nu kan ik toch naar dat event in Amerika. Een event wat al lang op mijn verlanglijstje staat. Je gaat over tot actie en boekt een vliegticket, hotel en entreeticket voor het event. En voordat je het weet is je rekening leeg.

Het komt niet in je op dat er van dit geld meerdere zaken betaald moeten worden. Er wordt geen winst apart gezet en over je maandelijkse salaris, de belastingen en de vaste kosten is niet nagedacht. Dan heb ik het nog niet over de onderdelen uit je programma, zoals een live event. Uiteindelijk wordt daarvoor later in het jaar ook de rekening gepresenteerd.

Het shitmoment, het gevoel dat je een tekort aan geld hebt, komt later in het jaar pas binnen.

LAAT DE CASHFLOW BINNENDRUPPELEN

De ultieme oplossing is om een extra rekening te openen. Binnen de methode Profit First zijn de ‘potjes’ ontvangsten, winst, salaris, belastingen en kosten niet weg te denken. Vul deze aan met een driprekening, de zogenaamde druppelrekening. Via deze rekening ga je het geld evenredig verdelen over een bepaalde periode.

Als iemand de investering in één keer betaald, ga dan als volgt te werk:

  1. De btw moet je dit kwartaal afdragen, dus die boek je naar het potje belastingen.
  2. De rest van het bedrag gaat naar de ‘druppelrekening’.
  3. Verdeel dit bedrag over het aantal maanden. Duurt jouw programma 12 maanden, dan deel je het bedrag door 12.
    Maandelijks boek je dit bedrag automatisch naar het ‘potje’ ontvangsten en verdeel je dit volgens het distributiemodel over de winst, salaris, inkomstenbelasting en kosten.

Let op: als je een event als één van de programmaonderdelen hebt, maak dan een aparte eventrekening aan en reserveer hier het deel wat daarvoor is bestemd.

Op deze manier komt er maandelijks geld binnen. Bedenk eens wat een fijn gevoel dat is.
Je hebt het onder controle en bouwt zo stap voor stap aan een inkomstenstroom.

Start met Profit First en bouw aan een financieel gezond fundament voor jouw bedrijf.

5 februari 2019 |

Angelique van der Meyden

Laatste nieuws

Dit item delen: