Manage jouw bedrijf in 1 minuut!

Je bedrijf in 1 minuut managen lijkt onvoorstelbaar. Het boek ‘De nieuwe one minute manager’ vertelt over hoe jij een One Minute Manager wordt. Het is een businessklassieker vol inspiratie over jouw managersrol en het triggerde mij om te kijken hoe ik dit in mijn bedrijf kan toepassen en verder kan optimaliseren.

Alles valt en staat met communicatie

Ik merk in de praktijk dat veel ondernemers veel te klein denken over hun bedrijf en niet de mogelijkheden zien [of helemaal niet weten hoe ze dit moeten aanpakken] om goed met een team samen te werken. Het aantrekken van teamleden is één en dan gaat het feest pas echt beginnen. Alles valt en staat met communicatie en dat is waar het vaak aan schort. Het is voor teamleden niet duidelijk waar zij voor opgesteld staan en wat hun verantwoordelijkheden zijn. En jij als ondernemer verwacht dat als er een poppetje op de stoel zit, het probleem is opgelost. Nope, je moet er wel tijd en energie in steken wanneer je net de samenwerking met een teamlid start. Een goed begin is het halve werk.

3 waardevolle technieken

Eerder schreef ik al een artikel over het verschil tussen delegeren en beslissen  Laat het boek ’De nieuwe one minute manager’ daar nou prima bij aansluiten. Het managen van je bedrijf vraagt om bepaalde skills. En als je niet in staat bent om los te laten en anderen te vertrouwen dan ben je zelf de bottleneck van je bedrijf.

Als je zelf altijd de beslissingen wilt nemen over alles wat er binnen je bedrijf gebeurt dan kun je niet goed delegeren. Dan wekt dat alleen maar frustratie op zowel bij jou als bij de mensen waar je mee samenwerkt. Jij hebt het gevoel dat je beter alles zelf kunt doen en je team voelt dat je geen vertrouwen in hen hebt. In het boek The One minute manager worden 3 technieken besproken die iedereen kan leren en het is een goede leerschool om op de juiste manier te delegeren binnen je bedrijf. Het voordeel is dat iedereen veel efficiënter werkt en dat dit de resultaten van je bedrijf ten goede komt.

Een minuut doelstellingen

Ieder serieus bedrijf werkt met doelstellingen. Je wilt uiteindelijk iets bereiken. Of is jouw bedrijf een hobby?
De doelstellingen die je voor je bedrijf hebt, worden vertaald naar doelstellingen voor ieder teamlid. Iedereen heeft namelijk een bepaald gebied binnen jouw bedrijf waar hij/zij verantwoordelijk voor is. Breng in kaart wat de verantwoordelijkheden bij iedere rol binnen jouw bedrijf zijn. Bepaal vervolgens samen met ieder teamlid wat de doelstellingen zijn dit dit jaar en wat iemand op persoonsniveau kan gaan bijdragen. Bepaal deadlines bij de doelstellingen en leg ze vast op maximaal 1 A4’tje per doelstelling. Iedereen kan dan dagelijks in korte tijd nalezen wat zijn/haar doelstelling is en bepalen of de werkzaamheden die gedaan worden ook bij de doelstelling passen. Is dat niet zo? Dan weet je wat je te doen staat.

Een minuut complimenten

Als manager is het belangrijk om je teamleden te laten weten dat ze hun werkzaamheden goed uitvoeren. Maak dit heel specifiek en moedig ze aan op deze weg door te gaan en dat je vertrouwen in hen hebt en ze wil helpen succesvol te zijn. Vaak zijn we geneigd om te kijken naar wat fout gaat en daar grote nadruk op te leggen. Ik heb dat in mijn werkbare verleden vaak meegemaakt en het motiveerde mij niet om met plezier te werken. Ga uit van de sterke punten van een teamlid en koppel de taken die binnen jouw bedrijf gedaan moeten worden aan de sterke eigenschappen van de teamleden.

Een minuut bijsturingen

Gaat direct alles goed als je met een teamlid een samenwerking start? Nope. Je zult hier echt tijd en energie in moeten steken. Iemand moet jouw bedrijf leren kennen en meegenomen worden in de processen. Dan kun je stap voor stap de verantwoordelijkheden over gaan geven. Stuur mensen zo snel mogelijk bij als er iets niet goed gaat en wacht niet totdat er een aantal weken voorbij zijn. Bespreek de feiten en kijk samen wat er fout is gegaan. Maak duidelijk wat dit met jouw gevoelens doet en geef aan dat ze beter kunnen dan dat en spreek de waardering uit voor je teamlid.

Als je net met iemand samenwerkt is het van belang om de tijd te nemen de persoon mee te nemen in zijn verantwoordelijkheden en niet iemand maar te laten zwemmen. Het is belangrijk om iemand de juiste aandacht te geven en te werken aan de betrokkenheid voor jouw bedrijf.

Wees het voorbeeld van een ondernemer waar iedereen graag mee wil samenwerken. Ik voel mijzelf altijd supertrots als een teamlid laat weten dat ze graag onderdeel van mijn team is. Dat is voor mij de bevestiging dat ik het goed doe. Een efficiënte en tevreden samenwerking zorgt ervoor dat je jouw doelstellingen behaalt.

Stel de juiste vragen

Net zoals je de juiste vragen stelt aan een potentiële klant is het ook belangrijk om je teamlid de juiste vragen te stellen als deze bij jou komt met een vraag. Dan leren zij om zelf een oplossing voor het probleem te zoeken en ben je op de juiste manier aan het delegeren zonder zelf de beslisser te zijn.

Bouwen aan een efficiënt bedrijf

Ik haal veel inspiratie uit boeken. Niet alleen voor situaties waar mijn klanten tegenaan lopen maar ook voor het verbeteren van mijn eigen functioneren. Voor online ondernemers is veel mogelijk om te bouwen aan een efficiënt bedrijf dat draait als een geoliede machine. Zelfs aan je niet aanwezig bent. Neem jezelf en je bedrijf serieus en kom uit de dagelijkse operatie van je bedrijf. Dan kun je groeien! Ga het commitment met jezelf aan!

Maak van jouw bedrijf ook een geoliede machine. Als je vragen hebt laat het me weten en plan een afspraak in mijn online agenda.

7 januari 2020 |

Angelique van der Meyden

Laatste nieuws

Dit item delen: