Tijd om uit te besteden als ondernemer
arrow_drop_up arrow_drop_down
1 juli 2020 

Tijd om uit te besteden

Er blijven nieuwe opdrachten binnenstromen en potentiële klanten staan in de rij om een dienst of product van jou af te nemen. Het gaat ontzettend goed, maar toch wringt er iets. Deze situatie zorgt ervoor dat je continue aan het werk bent en steken laat vallen. Je bent veel te veel aan het werken in je bedrijf en een burn-out ligt misschien wel op de loer wanneer je niet oppast.

Je hebt last van groeipijnen en dit is het moment om werkzaamheden uit te besteden. Super spannend wanneer je nog nooit iets hebt uitbesteed. Waarschijnlijk heb je geen idee hoe je het uitbesteden van taken moet aanpakken en wat je het eerste moet uitbesteden.

Welke taken je als eerste kunt uitbesteden

Het voelt soms als ondernemer alsof je niets kunt uitbesteden behalve bijvoorbeeld de boekhouding. Jouw bedrijf is jouw kindje als het ware en dingen uit handen geven kan daardoor best wel ongemakkelijk voelen. Wil je van de groeipijnen af komen, dan is het belangrijk dat je hier echt mee aan de slag gaat. Om erachter te komen welke taken jij als eerste kunt uitbesteden, kun je de volgende vragen stellen:

  • Wat kost jou nu te veel energie?
  • Is dat iets wat jij moet doen of kan ook iemand anders dit doen?
  • Wat kost jou nu te veel tijd?
  • Is dat iets wat jij moet doen of kan ook iemand anders dit doen?
  • Wat doe je op dit moment aan werkzaamheden waar jij geen expert in bent?

Als je deze vragen hebt beantwoord dan wordt het al een stuk duidelijker wat jij kunt uitbesteden.

3 bedrijfsfases

Het verschilt ook per fase waarin je bedrijf zit wat er nodig is. Er zijn 3 fases, namelijk de opstartfase, optimalisatiefase en opschaalfase:

  1. In de opstartfase ligt de focus op het vinden van klanten en zichtbaar zijn. Sales en marketing zijn in deze fase ontzettend belangrijk. Er moet geld binnenkomen, dat is de levensader van je bedrijf. Je bent in deze fase soms ook nog bezig met de ontwikkeling van je diensten en bent zoekende hoe je alles vormgeeft. De focus ligt vooral op omzet.
  2. In de optimalisatiefase richt jij je op het inrichten van systemen en bouw je aan een stevige fundering. Je verkoopt je diensten en gaat systemen creëren waardoor je efficiënter kunt werken. Meestal ontdek je in deze fase al wat je zou willen en kunnen uitbesteden.
  3. In de opschaalfase kun je uitbreiden in klanten, diensten en teamleden. Dan ga je de stap naar het volgende level maken. Terugkerende taken heb je gedelegeerd en jij bent de leider van je bedrijf. Je hoeft zelf niet meer de dagelijkse operatie te managen, maar doet datgene waar je blij van wordt. Klanten bedienen, nieuwe diensten ontwikkelen of andere zaken. Als jij op de juiste manier automatiseert en systemen implementeert, draait jouw bedrijf als een geoliede machine en is je bedrijf niet alleen van jou afhankelijk.

Bouw stap voor stap

Onderschat jouw bedrijf en de groeipijnen die je kunt ervaren niet. Neem de tijd om de juiste mensen te vinden en haak niet Jan en alleman aan. Kijk gericht wat er eerst nodig is om ruimte te creëren voor jou. Daarna kan er stap voor stap uitgebouwd worden.

Kijk welke taken er op jouw bord liggen en wat je als eerste wil uitbesteden. Dat geeft je inzicht op welk vlak je iemand nodig hebt die je kan ondersteunen. Kijk daarbij welke werkprocessen dan klaar moeten zijn om iemand in je bedrijf mee te nemen. Voordat je een oproep plaatst is het belangrijk om een profiel op te stellen waar de ander aan moet voldoen. Alleen op die manier vind jij het juiste talent voor je bedrijf.

Wil jij jouw bedrijf ook als een geoliede machine laten draaien? In september start mijn training weer. Kijk hier voor meer info of plan een gesprek in. Dan kijken we samen of dit het juiste moment is voor jou en welke stappen er ondernomen moeten worden.

Over de schrijver
Angelique heeft jarenlang in de corporate wereld alles meegekregen over bedrijfsmanagement. Toen zij het zelfstandig ondernemerschap omarmde merkte zij dat dit een ondergeschoven kindje is bij veel ondernemers. Veel ondernemers blijven alleen ploeteren maar om een winstgevend bedrijf te bouwen dat draait als een geoliede machine is meer nodig. Zij heeft zich gespecialiseerd in Profit First en Het Clockwork-effect, methodes waarvan Mike Michalowicz de bedenker is. Zij is de enige CLockwork Mentor in Nederland en helpt ondernemers te bouwen aan een winstgevend bedrijf dat draait als een geoliede machine.
Ook wij gebruiken cookies!