Wie is de koningin in jouw bedrijf?

Heeft iemand jou ooit gevraagd wie de koningin is binnen jouw bedrijf?
Ben je soms in een sprookje terechtgekomen?
In plaats van op zoek te gaan naar de prins op het witte paard met als doel gelukkig te worden in de liefde ga je nu op zoek naar de koningin die ervoor zorgt dat je altijd aan je merkbelofte kunt voldoen en je bedrijf succesvol is.

Het gaat hier namelijk om de belangrijkste activiteit die bijdraagt aan de succesfactor van jouw bedrijf. Lees vooral verder om erachter te komen wat ik daarmee bedoel.

De sleutel tot succes

Tegenwoordig wordt er online veel geschreven over het efficiënt inrichten van je bedrijf. Daar heb ik zelf ook een aandeel in.
Efficiënt werken vraagt om systematiseren binnen je bedrijf. Dat betekent dat je niet iedere keer het wiel opnieuw uit hoeft te vinden bij terugkerende taken.
Terugkerende taken voer je steeds op dezelfde manier uit volgens een vaststaand proces met tijdsbesparende tools en de juiste mensen op de juiste plek.
Met als doel om geen tijd te verspillen. Uiteindelijk draagt dit bij aan de winstgevendheid van je bedrijf. Want we weten allemaal, tijd is geld. En onnodig tijd aan iets besteden kost uiteindelijk geld. Dat is echter niet het enige wat bijdraagt aan het succes van je bedrijf.

Als jij een deal hebt geclosed en de samenwerking met je klant aangaat dan geef je een belofte af. Je gaat samenwerken om een bepaald resultaat te bereiken. Dat resultaat is uiteindelijk het doel van jouw klant.
Deze belofte communiceer je hoogst waarschijnlijk ook op je website en de klant wil juist met JOU samenwerken om dit resultaat te bereiken.

Maar wat gebeurt er als de klant het beloofde resultaat niet behaald?

Waar is het dan mis gegaan?

Natuurlijk kunnen we de schuld bij de ander neerleggen. De klant heeft zich niet volledig gecommitteerd om aan de slag te gaan en daarom heeft hij geen resultaat. Natuurlijk is commitment heel belangrijk. Maar kijk eens welke activiteit binnen jouw bedrijf van levensbelang is om het resultaat van jouw merkbelofte te behalen. En daar komt de koningin binnen jouw bedrijf om de hoek kijken.

De bijenkoningin en de QBR van jouw bedrijf

Het Clockwork-effect, geschreven door Mike Michalowicz maakt een mooie vergelijking met de bijenkoningin. Zij heeft de belangrijkste taak van de kolonie, de zogenaamde QBRQueen Bee Role. Hoe zou je dat op jouw bedrijf kunnen projecteren?

De kerntaak in jouw bedrijf

De kerntaak van de bijenkoningin is eitjes leggen. Dat is het enige waar zij zich mee bezig houdt. Op die manier groeit de bijenkolonie. Als de koningin dit niet meer kan doen, dan is de kolonie in gevaar. Kijk eens welke activiteit  binnen jouw bedrijf het allerbelangrijkste is voor de groei en dus de succesfactor van jouw bedrijf. Wat is die kerntaak?

Elimineer afleiders

Iedere bij uit de kolonie weet dat de koningin haar taak goed moet kunnen vervullen. Zij wordt daarom beschermd en er wordt voor gezorgd dat ze niet wordt afgeleid. Hoe gaat dat bij jouw bedrijf  in de praktijk? Is de koningin met van alles en nog wat bezig? Wordt zij geleefd door de waan van de dag?  Kan zij zich echt richten op die belangrijkste kerntaak? En hoeveel tijd wordt er nu besteed aan die activiteit die het meest bijdraagt aan het succes van jouw bedrijf?

Het gaat om de rol

In dit proces gaat het echt om de ‘rol’ die de bijenkoningin vervult en niet om haar zelf. Als zij geen eitjes meer kan leggen, dan gaan de bijen op zoek naar een andere koningin. Je kunt je hier afvragen wie binnen jouw bedrijf deze rol moet vervullen. Ben je dit zelf? Of kan iemand anders binnen jouw bedrijf dit doen? Als je zelf de koningin bent dan blijft je bedrijf afhankelijk van jouw tijd en jouw inzet. Dan blijf je kwetsbaar. Wat gebeurt er wanneer jij tijdelijk uit de roulatie bent?  Dan is het belangrijk dat iemand jouw kerntaak kan overnemen zodat het bedrijf door kan draaien.
En denk niet dat overkomt mij niet. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Als je langdurig ziek bent dan heeft dat al grote gevolgen.

Iedereen weet wat hem/haar te doen staat

Alle bijen hebben de taak om de koningin te beschermen. Deze bijen zijn jouw teamleden. Zij weten exact wat die belangrijkste kerntaak is die leidt tot het succes van jouw bedrijf en zorgen ervoor dat de koningin niet wordt afgeleid.  Als iedereen weet wat de QBR is binnen het bedrijf, worden alle werkzaamheden hierop afgestemd. Iedereen kan dan direct ingrijpen wanneer zich iets voordoet wat van invloed kan zijn op deze taak en dus op het resultaat. Deze activiteit heeft altijd voorrang op andere werkzaamheden.

Aan de slag!

Heb je ondertussen al wat vergelijkingen kunnen maken wat bovenstaande voor jouw bedrijf kan betekenen? Uiteindelijk gaat het erom dat je met de juiste dingen bezig bent om jouw bedrijf te laten groeien. Dat is niet alleen van toepassing op de koningin maar op alle mensen waar je mee samenwerkt. Je werkt dan aan een optimale mix van de verdeling van de werkzaamheden. Jij bent als CEO, de leider van jouw bedrijf en hebt de verantwoordelijkheid om dit binnen je bedrijf goed te organiseren. Neem je teamleden mee in het proces als je gaat werken aan het optimaliseren van jouw bedrijf. Met als hoofddoel dat jij bouwt aan een bedrijf dat ook doordraait als jij er niet bent. Jouw bedrijf hoeft namelijk niet afhankelijk te zijn van jouw tijd en jouw inzet. Er is meer dan werken alleen, dus maak de mooiste combinatie van werk en leven!

Wil je meer weten over het Clockworkeffect? Uiteraard kun je het boek bestellen, maar je kunt ook met mij in gesprek gaan over de training die ik hierover geef. Plan hier een vrijblijvend gesprek in en dan bespreken we of dit jou en je bedrijf verder kan helpen.

.

7 mei 2019 |

Angelique van der Meyden

Laatste nieuws

Dit item delen: