De 5 meest gemaakte fouten als je met een virtueel team samenwerkt
Virtueel samenwerken is voor veel ondernemers een uitdaging. De afgelopen jaren heb ik verschillende succesvolle ondernemers mogen helpen om van hun bedrijf een geoliede machine te maken. We kijken waar er gesystematiseerd en geautomatiseerd kan worden, maar ook of zij met de juiste mensen samenwerken. En in de virtuele samenwerking met mensen gaat het vaak mis. Dat is begrijpelijk, want veel ondernemers hebben zich nooit bezig hoeven houden met het aansturen van een virtueel team. Ze hebben de passie voor hun vak en alle randzaken daar omheen. Daar houd je je liever mee bezig.
Een virtueel team moet elkaar aanvullen
Het is belangrijk voor je bedrijf dat je een virtueel team creëert dat elkaar aanvult. Werk niet alleen met ze omdat ze nu eenmaal zo aardig zijn. Daar ga je de oorlog niet mee winnen. Het doel is om jouw bedrijf naar een volgend level op te schalen en daar heb je de juiste mensen voor nodig. Met een virtueel team bedoel ik niet dat je direct 10 mensen om je heen moet verzamelen. Een team hoeft niet groot te zijn, als de juiste mensen er maar in zitten.
Mijn eigen team bestaat uit 3 teamleden. Ieder hun eigen expertise. En natuurlijk is de klik belangrijk, maar in de basis is er meer nodig dan dat. Jij dient als leider van je bedrijf ervoor te zorgen dat de juiste systemen worden gefaciliteerd. Het is belangrijk dat jij je teamleden vertrouwd en hen ownership geeft. Neem hen mee in de plannen van je bedrijf zodat je samen met focus kunt werken aan het bereiken van die doelen.
Virtueel samenwerken is niet altijd makkelijk
Samenwerken met een virtueel team is niet altijd makkelijk. Elke ondernemer loopt hoogstwaarschijnlijk tegen dezelfde dingen aan in het begin. In de afgelopen jaren heb ik al allerlei dingen meegemaakt en om mij heen gezien. Ik heb de 5 meest gemaakte fouten als je virtueel samenwerkt voor jou op een rij gezet. Misschien zijn ze herkenbaar en anders kun je ervoor zorgen dat jij deze fouten niet maakt in de virtuele samenwerking met je team.
#1 Er wordt geen tijd besteed aan het zoeken naar de juiste mensen
Ondernemers hebben vaak het gevoel dat ze nú mensen nodig hebben. Daardoor wordt er te snel een bericht geplaatst op social media zonder eigenlijk goed na te denken over wat voor persoon je zoekt. Naast kennis en vaardigheden is het namelijk ook belangrijk om te communiceren over jouw visie en kernwaarden. Wanneer past iemand binnen jouw bedrijf en hoe vullen verschillende teamleden elkaar aan? Ga niet over 1 nacht ijs maar neem de tijd om op zoek te gaan naar het juiste teamlid.
#2 Je durft geen afscheid te nemen van iemand die niet goed functioneert
Hoe vaak ik niet hoor dat het teamlid zo aardig is en veel heeft meegemaakt. Er is altijd wel een reden waarom iemand niet goed functioneert. Maar is die reden voor jou acceptabel om door te blijven gaan en de fouten goed te praten?
Bedenk goed dat het om het succes van jouw bedrijf gaat. Teamleden die niet goed functioneren belemmeren niet alleen de groei van jouw bedrijf, maar beïnvloeden ook de prestaties van andere teamleden. En dan heb ik het nog niet eens over de stress die het jou oplevert.
#3 Je blijft beslissen in plaats van te delegeren
Als je denkt te delegeren maar nog steeds beslist over hoe de dingen gedaan moeten worden dan geef je geen verantwoordelijkheid. Dit is een grote fout die ik veel voorbij zie komen. Zelf betrap ik mij er ook wel eens op. Met als gevolg dat teamleden met vragen bij je blijven komen en het je meer tijd kost dan dat het oplevert.
Stop met beslissen en laat de verantwoordelijkheid waar hij hoort.
#4 Je gooit werk over de schutting
Hoe eerder bepaalde taken van je bord zijn, hoe beter. Met kleine klusjes over de schutting gooien kom je er niet. Een teamlid is dan niet serieus bezig om van jouw bedrijf een succes te maken en kan geen verantwoordelijkheid nemen over een aandachtsgebied.
Kleine klusjes over de schutting gooien zorgt niet voor betrokkenheid van je teamleden. Zij hebben geen enkel idee wat het doel is dat jij wilt bereiken.
#5 Je communiceert niet of niet duidelijk
Communicatie is key. Op dit vlak gaat er veel mis. Er worden geen duidelijke resultaten afgesproken, deadlines worden niet concreet gesteld en vooruit kijken is er al helemaal niet bij waardoor er te veel adhoc wordt gewerkt.
Wees duidelijk over het resultaat!
Ga voor succes met een virtueel team
Een team om je heen bouwen is niet makkelijk. Op 27 augustus geef ik van 13.00 -15.00 uur een online training over hoe jij een team om je heen kunt bouwen.
- Hoe je bepaalt wat je gaat uitbesteden
- Hoe je duidelijk krijgt waar een teamlid aan moet voldoen
- Kanalen waar je een teamlid kunt vinden
- Hoe je online op de meest succesvolle manier samenwerkt
- Hoe jij taken het beste kunt delegeren
3 augustus 2020 |
Angelique van der Meyden